• Gasporox/

GASPOROX erhåller Sverigepatent tillsammans med Ishida Europe Ltd för sin laserteknik avseende läcktestning av förpackningar

Den svenska patentmyndigheten PRV har meddelat Gasporox AB (publ.) och Ishida Europe Ltd att man avser att bevilja en gemensam patentansökan avseende metod för läcktestning av förpackningar med skyddande atmosfär.

Patentet är kopplat till att utveckla och använda Gasporox TDLAS teknik för att kontrollera förpackningen så att den är intakt med hjälp av läcktestning som helautomatiserad metod. Förenklat använder tekniken ljus för att spåra gas ovanför förpackningen som sedan detekteras med hjälp av Gasporox sensorer. På så vis kan Gasporox laserteknologi användas för att kvalitetssäkra förpackningar genom att mäta om gas från förpackningen läcker ut. Idag ingår inte den här patenterade lösningen i någon produkt utan kommer att fortsätta utvecklas gemensamt av parterna.

”Det erhållna patentet breddar ytterligare vår teknologi avseende läcktestning för trågförpackningar och flexibla förpackningar. Våra tekniska framsteg i kombination med vårt samarbete tillsammans med kunden ger oss möjlighet att implementera vår teknik på marknaden. Vi ser fram emot att utveckla vårt samarbete på flera nivåer.”

Gasporox erbjuder kvalitetssystem till förpackningar med skyddande atmosfär. Bolaget förser livs- och läkemedelsindustrin med lasersensorer för kvalitetskontroll av den gas som varan förpackas i och som förlänger dess hållbarhet. Till skillnad mot befintliga metoder, kan Gasporox unika teknologi tillgodose förpackningsindustrins behov av automatiserad, fullständig och kostnads-effektiv kvalitetskontroll. Antalet förpackningar med skyddande atmosfär uppskattas till 200 miljarder årligen inom livsmedelsindustrin. Gasporox bedriver även, genom sitt delägda dotterbolag GPX Medical AB, utveckling av laserteknik för medicinsk diagnostik. Mer information om verksamheten finns på www.gasporox.se. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se.