Cirkulär ekonomi blir verklighet - Gasum tilldelas investeringsbidrag för biogasproduktion från industriellt avloppsvatten

Energiproducenten Gasum utvärderar möjligheterna att producera biogas i stor skala från industriellt avloppsvatten hos massa- och papperstillverkaren Stora Enso Nymölla i södra Sverige. Målet för Gasum är att producera biogas för användning primärt inom transportsektorn i Sverige. Gasums Nymölla-projekt har tilldelats ett investeringsbidrag på 121,5 miljoner kronor av Naturvårdsverket inom programmet Klimatklivet. Gasums vision är att bygga ett nordiskt gasekosystem med det hållbara samhället i centrum

Gasum är i slutfasen av en studie om produktion av biogas från avloppsvatten från massa- och papperstillverkaren Stora Enso Nymölla i södra Sverige. Gasums målsättning är att producera biogas som kommer att uppgraderas och förvätskas för primär användning inom transportsektorn i Sverige. Gasum förutser en snabbt ökande efterfrågan på flytande biogas i den svenska sektorn för tunga vägtransporter såväl som inom sjöfartssektorn.

Gasums Nymölla-projekt har tilldelats ett investeringsbidrag på 121,5 miljoner kronor av Naturvårdsverket inom programmet Klimatklivet. Klimatklivet är ett investeringsstöd till lokala och regionala åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid. Satsningen är en del av statsbudgeten som riksdagen beslutat om. Under perioden 2015–2020 fördelas 4 miljarder kronor till klimatsmarta projekt.

Den totala investeringsvolymen för projektet är omkring 270 miljoner kronor och Gasum övergår nu till projektets investeringsbeslutsfas.

”Vi vill tacka Naturvårdsverket för det positiva beslutet att stödja svensk biogasproduktion. Detta kommer att stödja den cirkulära ekonomin och en möjlig utveckling tillsammans med Stora Enso Nymölla. Biogasanläggningen kommer att vara en hållbar lösning för behandling av avloppsvatten”, säger Markus Olsson, VD för Gasum AB.

Gasum och partners behandlar avfall och producerar biogas på 16 biogasanläggningar i Finland och Sverige. Gasum är den ledande producenten av biogas i de nordiska länderna. Biogas är ett inhemskt biobränsle som produceras från förnybara råvaror och är en mångsidig energikälla.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Markus Olsson, VD, Gasum AB
Telefon: +46 76 146 98 79, markus.olsson@gasum.com

Gasum är en nordisk gasaktör (naturgas och biogas) som avser att leda omställningen till ett kolneutralt samhälle. Gasum bidrar till skapandet av en hållbar energiförsörjning genom att öka utbudet av biogas, utveckla det nordiska gasekosystemet och säkerställa gasens konkurrenskraft. Gasum importerar naturgas till Finland, producerar och uppgraderar biogas i Finland och Sverige. Gasum är Nordens ledande leverantör av biogas. Gasums dotterbolag Skangas är Nordens ledande expert inom flytande naturgas (LNG). Skangas fortsätter att stärka sina positioner inom LNG marknaden. Skangas har LNG-produktionsanläggningar och LNG-terminaler i Norge, Finland och Sverige. Gasumkoncernen har cirka 400 anställda. Bolagets intäkter år 2016 uppgick till 843 miljoner euro. www.gasum.com

Taggar:

Om oss

Energibolaget Gasum är en nordisk expert inom gassektorn, som tillsammans med sina samarbetsparter bygger broar för ett koldioxidneutralt samhälle till lands och sjöss. Bolaget importerar naturgas till Finland, främjar cirkulär ekonomi genom att hantera avfall och producera biogas samt återvunna näringsmedel i Finland och Sverige. Bolaget levererar energi för el- och värmeproduktion till industrin samt land- och sjötransporter. Gasum är den ledande leverantören av biogas i de nordiska länderna. Bolaget har gastankstationer som betjänar tungt materiel. Dotterbolaget Skangas är den ledande aktören på den nordiska marknaden inom flytande naturgas (LNG). Bolaget fortsätter att stärka positionen och infrastrukturen för LNG samt levererar LNG för sjöfartens, industrins och den tunga trafikens behov i Finland, Sverige och Norge.

Snabbfakta

Citat

Vi vill tacka Naturvårdsverket för det positiva beslutet att stödja svensk biogasproduktion. Detta kommer att stödja den cirkulära ekonomin och en möjlig utveckling tillsammans med Stora Enso Nymölla. "
Markus Olsson, VD for Gasum AB