Gasum investerar i tankstationer för flytande biogas och naturgas till tunga fordon i Sverige och Norge

Det finska energigasföretaget Gasum följer sin vision, att bygga ett nordiskt gasekosystem, genom att investera i tankstationer för flytande gas till tunga fordon. Genom att ersätta diesel med flytande biogas (LBG) eller flytande naturgas (LNG) går det att kraftigt minska utsläppen av koldioxid (CO2), kväveoxid (NOx), partiklar och buller. I framtiden kommer gas att spela en viktig roll vid övergången till ett fossilfritt samhälle.

Under 2018 kommer Gasum att expandera sitt nätverk av tankstationer för LBG/LNG till Sverige och Norge. De kommande stationerna kommer att placeras på strategiskt viktiga platser längs med de stora trafikstråken. Genom en samtidig satsning i alla tre länder knyter Gasum samman den nordiska marknaden och gör det enkelt för åkerier att tanka oavsett land.

Under 2017 har Gasum fokuserat på Finland och nu sker expansionen i Sverige och Norge. Parallellt med en utbyggnad av tankstationer ser Gasum ett behov av att bygga ut produktionskapaciteten för biogas.

“Vi tror att tidpunkten är helt rätt för en expansion då vi ser att efterfrågan ökar i takt med skärpta utsläppskrav. Utsläppen från transporter spelar en viktig roll i de flesta företags värdekedjor och vår kunders kunder kräver hållbara produkter och tjänster. Från myndighetshåll har det också införts stödsystem för att främja såväl tillgängligheten som efterfrågan på LBG och LNG, säger Jukka Metsälä, vice VD, Biogas, från Gasum.

Gasum är den största producenten av biogas i Sverige och Finland. Gasum är även en stor distributör av LNG till industri och sjöfart via sitt dotterbolag Skangas.

Ytterligare information:

Jukka Metsälä, vice VD, Biogas, Gasum Oy
Telefon: +358 40 5633 756, jukka.metsala@gasum.com

Markus Olsson, VD, Gasum AB
Telefon: +46 (0)76 146 98 79, markus.olsson@gasum.com

Gasumkoncernen importerar och distribuerar naturgas i Finland samt producerar, uppgraderar och säljer biogas i Finland och Sverige. Gasums dotterbolag Skangas är en ledande leverantör av flytande naturgas i den nordiska marknaden. Gasum har ca 400 anställda i de nordiska länderna. Företagets omsättning 2016 uppgick till totalt 843 miljoner euro. www.gasum.com

Taggar:

Om oss

Energibolaget Gasum är en nordisk expert inom gassektorn, som tillsammans med sina samarbetsparter bygger broar för ett koldioxidneutralt samhälle till lands och sjöss. Bolaget importerar naturgas till Finland, främjar cirkulär ekonomi genom att hantera avfall och producera biogas samt återvunna näringsmedel i Finland och Sverige. Bolaget levererar energi för el- och värmeproduktion till industrin samt land- och sjötransporter. Gasum är den ledande leverantören av biogas i de nordiska länderna. Bolaget har gastankstationer som betjänar tungt materiel. Dotterbolaget Skangas är den ledande aktören på den nordiska marknaden inom flytande naturgas (LNG). Bolaget fortsätter att stärka positionen och infrastrukturen för LNG samt levererar LNG för sjöfartens, industrins och den tunga trafikens behov i Finland, Sverige och Norge.