Grafisk Design och Kommunikation bjöd på kreativ utställning, tävlingen EX12 GULD och Studio Total

Report this content

I fredags avslutades EX12, en examensutställning anordnad av studenter på utbildningen Grafisk Design och Kommunikation. Under två dagar har avgångsklassen visat upp sina portfolios och kreativa projekt från studietiden varvat med tävling, spännande föreläsningar och möten med företag från branschen.

Framtidens kreatörer, formgivare och strateger presenterades i en stor utställning där det bland annat visades tidningar, förpackningar, webb, film och vinnande tävlingsbidrag från reklamtävlingar studenterna varit med i. EX12 skapades för att presentera den kunskap och kreativitet som studenterna utvecklat under sina tre år på utbildningen och visa att de faktiskt är redo att ta sig an verkligheten.

På onsdagen anordnades en branschkväll där företag var inbjudna för att titta på utställningen och träffa studenterna. Där presenterades även vinnarna i den årliga reklamtävlingen EX12 GULD som anordnats i samarbete med reklambyrån LEON. Många entusiastiska studenter deltog för att få ett smakprov på hur det kan vara att jobba med en verklig uppdragsgivare, i år representerat av Länsförsäkringar Östgöta. Tävlingen gick ut på att lösa hur man på bästa sätt ska locka nyinflyttade östgötar att bli kund hos Länsförsäkringar Östgöta. Vinnare av årets upplaga av EX12 GULD blev Lisa Frulla, Stefan Söber, Victoria Malm med deras kampanj Goda grannar

– Det har varit väldigt spännande och inspirerande att se alla bidrag i tävlingen. Kvalitén är otroligt hög i år och vi har sett ett stort engagemang i studenterna vilket vi tycker är väldigt roligt, säger Anders Hofvergård, copywriter på LEON reklambyrå som var med i juryn.

– Det har varit otroligt roligt och en bra övning att få jobba koncentrerat under kort tid med ett riktigt uppdrag. Att det dessutom anordnas tillsammans med företag från branschen gör att arbetet får en seriösare approach och knyter mer an till arbetslivet. berättar Emy Welin, bronspristagare i EX12 GULD.

På fredagen avslutas EX12 med att Tomas Mazetti från den skandalomsusade reklambyrån Studio Total gjorde ett exklusivt framträdande och föreläste om provokativ reklam. Studio Totals kampanjer har blivit uppmärksammade i såväl Sverige som utomlands. Till exempel stod Studio Total för idén till Gudrun Schymans politiska kupp, då hon brände upp 100 000 kr för att uppmärksamma löneskillnaden mellan män och kvinnor. På EX12 inspirerade Studio Total till kreativt idéskapande och undertryckte hur viktigt det är att faktiskt göra saker i verkligheten och refererade till den kampanj för Riksteatern där man startade det fiktiva politiska partiet Kulturpartiet för att väcka publicitet för kulturfrågor.

EX12 är ett initiativ från studenternas sida för att stärka integrationen mellan näringsliv och universitet och planeras att fortsätta som en årlig tradition.

Taggar: