GE Capital Real Estate utser Lennart Sten till Europachef

Paris, 4 maj 2011– Lennart Sten, som har arbetat 13 år inom GE Capital, har utsetts till chef för GE Capital Real Estate Europa och tillträder sin tjänst omedelbart. Lennart Sten kommer att rapportera direkt till GE Capital Real Estates vd Mark Begor och vara baserad i Paris.

Lennart Sten har sedan 2005 varit ansvarig för GE Capital Real Estates verksamhet i Norden. Från och med nu leder han GE Capital Real Estates verksamhet på alla europeiska marknader med ansvar för en portfölj med mer än 2 000 tillgångar värda cirka 90 miljarder kronor och med cirka 7 500 hyresgäster.

“Lennart har skapat starka affärsteam och för med sig betydande marknadskunskap till sin roll i en tid då vår verksamhet gör framsteg i Europa som ett ledande fastighetsföretag”, säger Mark Begor.

“Vår verksamhet inom investment management kommer att bli ett av Lennarts särskilda fokusområden”, fortsätter Begor.  “Att använda vår expertis för att hjälpa externa investerare att lyckas är särskilt viktigt för oss. Lennarts framgång med att skapa den svenska fonden Roxanne är ett exempel på hans erfarenhet och kunskap som kommer att vara av stort värde för företaget framöver. ”

Innan Lennart Sten började som Nordenchef för GE Capital Real Estate 2005 var han vd för Fabege i tio månader under 2004. Mellan åren 1997 till 2004 hade han ett antal chefsroller inom GE Capital i Sverige.

Lennart Sten är medlem av Royal Institute of Chartered Surveyors (RICS). Innan han började arbeta inom GE hade han en framgångsrik karriär inom juridik på flera svenska advokatfirmor. Han är ”Six Sigma Black Belt”-certifierad och har även varit aktiv i flera svenska branschorganisationer i Sverige.

Lennart Sten har även tjänstgjort som officer i den svenska marinen.

Han har universitetsexamen från Kungliga Sjökrigsskolan, i juridik från Stockholms universitet och även en examen i från Militärhögskolan.

För mer information, vänligen kontakta:

Sarah Östberg, Hallvarsson & Halvarsson, presskontakt för GE Capital Real Estate i Sverige
E-post: sarah.ostberg@halvarsson.se

Om GE Capital Real Estate

GE Capital Real Estate (www.gerealestate.com) är ett av världens främsta kommersiella investeringsföretag inom fastigheter med mer än 70 miljarder USD i tillgångar och en närvaro på 31 marknader runt om i världen.