GE Real Estate förvärvar fastighet genom joint venture med Balder

STOCKHOLM, 30 OKTOBER 2007: Genom ett joint venture förvärvar GE Real Estate Norden och Fastighets AB Balder fastigheten Årstaäng 4 i Marievik, Stockholm, för 455 miljoner kronor. Säljare är Skanska Fastigheter Stockholm AB. De nya ägarna tillträder fastigheten den första november 2007.

Fastigheten består av tre byggnader med en uthyrningsbar yta på 34 000 kvadratmeter. Den största byggnaden totalrenoverades under 2001. Bland dagens hyresgäster finns Lindorff och Telenor.

Fastigheten som ligger sjönära i ett tillväxtområde mellan stadsdelarna Liljeholmen och Årsta i Stockholms kommun har både toppmoderna kontor och lokaler med utvecklingspotential. GE Real Estate kommer att sköta förvaltningen åt det gemensamma bolaget.

Lennart Sten, VD för GE Real Estate Norden, kommenterar förvärvet:
”Vi är oerhört glada över att genomföra dagens förvärv tillsammans med Balder. Erik Selin, VD för Fastighets AB Balder, är en av senare års mest framgångsrika fastighetsentrepenörer och vi hoppas på fler tillfällen att samarbeta framöver. Dagens förvärv stärker ytterligare vår portfölj i Stockholm som i dagsläget uppgår till 5,7 miljarder kronor.”

Om oss

Om GE Capital Real EstateGE Capital Real Estate (www.gecapitalrealestate.se) är ett av världens främsta fastighetsbolag med tillgångar värda motsvarande 431 miljarder kronor och närvaro på 31 marknader i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. GE Capital Real Estate har djup kunskap om fastigheter och lång erfarenhet av att bygga relationer och hitta affärsmöjligheter världen över. Om GE Capital Real Estate - NordenGE Capital Real Estate (www.gecapitalrealestate.se) har funnits i Sverige sedan 1995 och är en långsiktig aktör med fokus på fastigheter för handel och kontor. Vi äger, förvaltar och förädlar fastigheter och ska vara den bästa hyresvärden för kommersiella hyresgäster. GE Capital Real Estate i Norden har en fastighetsportfölj i Sverige, Norge och Danmark med ett värde på cirka 9,1 miljarder kronor. Vi äger och förvaltar 169 fastigheter på 29 orter med en uthyrningsbar yta om 1,1 miljoner kvadratmeter. Antal anställda i Norden är 80 personer, varav 47 procent är kvinnor och 53 procent män.