• GE Sweden Holdings AB/

GE Aviation förklarar sitt rekommenderade offentliga kontanterbjudande till aktieägarna i Arcam ovillkorat och kommer att fullfölja erbjudandet

Report this content

Stockholm, 14 november 2016. GE Sweden Holdings AB (”GE”), ett svenskt bolag inom GE Aviations affärsenhet och ett indirekt helägt dotterbolag till General Electric Company[1], offentliggör att samtliga fullföljandevillkor för sitt rekommenderade offentliga kontanterbjudande (”Erbjudandet”) att förvärva samtliga stamaktier[2] i Arcam Aktiebolag (publ) (”Arcam”) till ett pris om 300 kronor kontant per stamaktie har uppfyllts eller frånfallits. GE förklarar Erbjudandet ovillkorat och kommer att fullfölja Erbjudandet.

De stamaktier i Arcam som har lämnats in under den förlängda acceptperioden för Erbjudandet, som löpte ut den 10 november 2016, tillsammans med de stamaktier i Arcam som GE har förvärvat på marknaden, motsvarar cirka 73,57 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i Arcam efter full utspädning.

GE förlänger acceptperioden ytterligare fram till och med klockan 17:00 den 29 november 2016 för att möjliggöra för återstående aktieägare att acceptera Erbjudandet. GE har beslutat att inte ytterligare förlänga acceptperioden efter den 29 november 2016.

Inlämnade stamaktier och GE:s innehav i Arcam

De stamaktier i Arcam[3] som har lämnats in under den förlängda acceptperioden för Erbjudandet fram till och med den 10 november 2016, tillsammans med de stamaktier i Arcam som GE har förvärvat på marknaden, motsvarar cirka 73,57 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i Arcam efter full utspädning.[4]

Vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande ägde, eller kontrollerade, GE inte några aktier i Arcam. Erbjudandet har accepterats av aktieägare vilka innehar sammanlagt 9 101 785 stamaktier i Arcam, motsvarande cirka 43,87 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i Arcam efter full utspädning. GE har efter Erbjudandets offentliggörande förvärvat 6 161 920 stamaktier i Arcam på marknaden, motsvarande cirka 29,70 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i Arcam efter full utspädning. Inga sådana förvärv har gjorts till ett pris överstigande 300 kronor per stamaktie i Arcam.

GE förklarar Erbjudandet ovillkorat

Fullföljande av Erbjudandet har varit villkorat bland annat av att Erbjudandet accepteras av aktieägare i sådan utsträckning att deras aktier i Arcam, tillsammans med aktier i Arcam som ägs av GE, representerar minst 75 procent av utestående aktier i Arcam efter full utspädning. GE har beslutat att frånfalla detta villkor och samtliga villkor för Erbjudandets fullföljande har därmed uppfyllts eller frånfallits.[5] GE förklarar Erbjudandet ovillkorat och kommer att fullfölja Erbjudandet.

Redovisning av likvid och förlängd acceptperiod

Redovisning av likvid för stamaktier i Arcam som vederbörligen lämnats in per den 10 november 2016 beräknas kunna påbörjas omkring den 17 november 2016.

För att möjliggöra för återstående aktieägare att acceptera Erbjudandet förlänger GE acceptperioden ytterligare fram till och med klockan 17:00 den 29 november 2016. GE har beslutat att inte ytterligare förlänga acceptperioden efter den 29 november 2016. Redovisning av likvid för stamaktier i Arcam som lämnats in under den ytterligare förlängda acceptperioden beräknas kunna påbörjas omkring den 6 december 2016.

Eftersom Erbjudandet nu är ovillkorat har de aktieägare som har accepterat Erbjudandet, eller som kommer att acceptera Erbjudandet, inte någon rätt att återkalla sina accepter.

I enlighet med, och med beaktande av begränsningar som följer av, tillämpliga lagar, regler och föreskrifter, kan GE Group samt rådgivare, mäklare eller andra personer som agerar som ombud för, eller på uppdrag av, GE Group, komma att vidta åtgärder för att förvärva aktier i Arcam, inklusive förvärv på den öppna marknaden till rådande kurser eller i privata transaktioner till förhandlade priser. Sådana förvärv, eller åtgärder vidtagna för att förvärva, kan komma att äga rum fram till och med utgången av den förlängda acceptperioden och efter genomförandet av Erbjudandet.

Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november 2016, klockan 8.00.

Ytterligare information om Erbjudandet, inklusive erbjudandehandlingen avseende Erbjudandet, daterad den 6 september 2016, finns tillgänglig på www.geaviation.com/additive.

Samtliga pressförfrågningar riktas till:

Rick Kennedy, Executive, GE Aviation Communication, +1 513 607 0609.

Viktig information till aktieägare i USA

Erbjudandet har inte lämnats och kommer inte att lämnas in för granskning eller registreringsförfarande hos amerikanska SEC (Securities and Exchange Commission) eller någon annan tillsynsmyndighet utanför Sverige. Erbjudandet har inte godkänts eller rekommenderats av någon statlig tillsynsmyndighet för värdepapper.

Erbjudandet lämnas i USA i enlighet med Regulation 14E i U.S. Securities Exchange Act från 1934, inklusive senare tillägg, och med stöd av Tier II-undantaget från vissa krav under U.S. Securites Exchange Act från 1934. Erbjudandet, inklusive dess förlängning i enlighet med vad som framgår av detta pressmeddelande, är huvudsakligen reglerat av svenska regler och förfaranden, vilka skiljer sig från motsvarande amerikanska, bland annat med hänsyn till förlängning, rätten att återkalla lämnad accept och tidpunkten för redovisning av likvid. I den mån amerikanska värdepapperslagar omfattar Erbjudandet, ska dessa endast tillämpas på innehavare av aktier i Arcam med hemvist i USA och ingen annan har rätt till anspråk i enlighet med dessa lagar.

Detta pressmeddelande är inte ett erbjudande att förvärva eller ett anhållande om ett erbjudande att sälja aktier och ADS:er i Arcam. Anhållandet om och erbjudandet att förvärva aktier i Arcam görs i USA i enlighet med den amerikanska erbjudandehandlingen, daterad den 6 september 2016, som kan ändras eller kompletteras från tid till annan och inklusive Amendment No. 1 till den amerikanska erbjudandehandlingen, daterad den 31 oktober 2016 (den ”Amerikanska Erbjudandehandlingen”).

Aktieägare i Arcam med hemvist i USA rekommenderas att läsa den Amerikanska Erbjudandehandlingen eftersom det dokumentet innehåller viktig information om Erbjudandet och parterna därtill.

Investerare och aktieägare kan erhålla kostnadsfria kopior av den Amerikanska Erbjudandehandlingen (så som kompletterad) och den svenska erbjudandehandlingen avseende Erbjudandet, daterad den 6 september 2016, som kan ändras eller kompletteras från tid till annan och inklusive tillägget till den erbjudandehandlingen, daterat den 31 oktober 2016 (den ”Svenska Erbjudandehandlingen”), via GE Aviations webbplats www.geaviation.com/additive. Kostnadsfria kopior av den Svenska Erbjudandehandlingen kan också erhållas via Handelsbanken Capital Markets webbplats www.handelsbanken.se/investeringserbjudande.

Annan viktig information

Erbjudandet riktar sig inte till, och accepter godkänns inte från, personer (andra än personer som har sin hemvist i USA) vars deltagande i Erbjudandet förutsätter att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att åtgärd företas utöver de åtgärder som krävs enligt svensk rätt, utom vid tillämpligt undantag.

Detta pressmeddelande och annan dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas till eller inom något land där detta skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där detta skulle strida mot lagar eller regleringar i det landet – GE kommer inte att tillåta eller godkänna någon sådan åtgärd. Accept av Erbjudandet som skett genom direkt eller indirekt överträdelse av dessa restriktioner kan komma att lämnas utan avseende.

Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, genom post eller något annat kommunikationsmedel (varmed bland annat förstås telefax, e-post, telex, telefon och Internet) inom eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika och Erbjudandet kan inte accepteras via post eller ovan nämnda kommunikationsmedel i eller från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Följaktligen kommer inte och får inte detta pressmeddelande eller annan dokumentation avseende Erbjudandet sändas per post eller på annat sätt distribueras, vidarebefordras eller på annat sätt sändas till eller inom Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

GE kommer inte att erlägga något vederlag enligt Erbjudandet inom eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Detta pressmeddelande skickas inte, och får inte skickas, till aktieägare med registrerade adresser i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Banker, fondkommissionärer, mäklare och andra institutioner som innehar förvaltarregistrerade aktier för personer i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika får inte vidarebefordra detta pressmeddelande, eller andra till Erbjudandet relaterade dokument, till sådana personer.

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på engelska och svenska. Vid eventuella avvikelser mellan språkversionerna ska den engelskspråkiga versionen äga företräde.

Framtidsinriktad information

Detta pressmeddelande innehåller “framtidsinriktad information” – dvs. uttalanden relaterade till framtida händelser som till sin natur avser förhållanden som i olika utsträckning är osäkra. För detaljer om osäkerheterna som kan resultera i att GE Group:s faktiska framtida resultat väsentligt skiljer sig från det som uttrycks i den framtidsinriktade informationen, se den Svenska Erbjudandehandlingen på www.geaviation.com/additive och GE Group:s webbsida på http://www.ge.com/investor-relations/disclaimer-caution-concerning-forward-looking-statements liksom GE Group:s årsredovisningar på Form 10-K och kvartalsrapporter på Form 10-Q. GE Group åtar sig inte att uppdatera den framtidsinriktade informationen. Detta pressmeddelande kan även inkludera viss framtidsinriktad förväntad finansiell information som är baserad på nuvarande uppskattningar och förväntningar. Faktiska resultat kan skilja sig väsentligt.

[1] General Electric Company kallas gemensamt med sina dotterbolag för ”GE Group”.

[2] Erbjudandet innefattar även ett offentligt uppköpserbjudande att överlåta samtliga så kallade American depositary shares (varje sådan benämns ”ADS”) till GE, varje ADS representerar rätten att erhålla en stamaktie i Arcam.

[3] Inklusive stamaktier i Arcam representerade av ADS:er.

[4] Baserat på totalt 20 746 585 aktier och röster i Arcam (inklusive 152 stamaktier och 200 000 preferensaktier av klass C, vilka innehas av Arcam).

[5] Konkurrensgodkännande av den österrikiska konkurrensmyndigheten har erhållits, vilket offentliggjordes av GE den 10 oktober 2016.