GE investerar i Europa för att utveckla ”Industrial Internet”

-       330 jobb skapas på två center

-       Ny europeisk programvaruansvarig

Stockholm den 13 dec 2013: GE tillkännager idag ett antal strategiska investeringar som innebär att företaget utvecklar sin programvarukompetens ytterligare. Målet är att företagets kunder ska bli mer effektiva och produktiva och att ”Industrial Internet” kan utvecklas i Europa. Investeringen leder till 330 nya jobb och tillsättningen av en ny programvaruansvarig för Europa. Tidigare i år publicerade GE en rapport där det beräknades att ”Industrial Internet” hadepotential att öka produktivitetsvinsterna i Europa med 2 200 miljarder EUR under de kommande 20 åren – motsvarande en fjärdedel av den nuvarande storleken på Euroområdets ekonomi.

I Ungern har GE lanserat ett program värt 11 miljarder HUF (48 miljoner USD) för utveckling av ett nytt informationssystem för hälsovård som utlovar bättre beslutsfattande och ökar hälsovårdens effektivitet avsevärt. Det fyraåriga projektet, som drivs av GE Healthcare tillsammans med dess företagspartner universitetet i Pannonia, universitetet i Szeged och nationella onkologiinstitutet, innebär ett betydande investeringsbidrag på 6 miljarder HUF (27 miljoner USD) från ungerska myndigheter samt en investering på ytterligare 5 miljarder HUF från GE.

Programmet utgör en unik möjlighet för cirka 180 programvarutekniker att utveckla och testa ett av de mest avancerade IT-infrastruktursystemen för hälsovård som någonsin skapats. Förhoppningen är att det nya systemet med hjälp av elektroniska indikatorer och data för patienter och hälsovård ska kunna minska de ökande kostnaderna för hälsovård samtidigt som det förbättrar kvalitet och effektivitet för branschen som helhet.

GE tillkännager även sin avsikt att utöka programvaru- och analyskompetensen på GE Engineering Design Center (EDC) i Warszawa. Centret kommer att utveckla innovativa fysikbaserade analyslösningar för kunder inom energi-, olje-, gas- samt flygindustrin. Som en följd av detta kommer antalet tekniker som utvecklar ”Industrial Internet” på EDC att nå 150 inom fem år.

GE tillkännagav idag även tillsättningen av Stefan Bungart som programvaruansvarig för Europa. Han kommer att arbeta för regionsanpassning, innovation och snabba utvecklingstekniker för Europas programvarunav. Stefan kommer i sin nya roll att vara ansvarig för att arbeta med GE Software, med huvudkontor i San Ramon i Kalifornien, och GE-företagsledare i hela Europa för att definiera och verkställa utifrån en portfölj med programvarubaserade lösningar för dess kunder.

Stefan har 20 års branscherfarenhet av att arbeta för multinationella företag och myndigheter inom företagskonsultverksamhet, strategiutveckling och -utförande, marknadsföring och hantering av distributionskedjor. Hans senaste tjänst var som ansvarig för programvaruinnovation på GE Germany. Före GE var Stefan direktör för nya tjänster på Deutsche Telekom. Han har även arbetat på IBM i olika chefsbefattningar, inklusive innovationsansvarig på IBM Germany, marknadsföringschef i Europa och marknadsföringschef för strategiska allianser i Europa. GE har för närvarande 1 500 anställda programvarutekniker i Europa.

Nani Beccalli-Falco, VD på GE Europe, kommenterar: ”Dessa investeringar och tillsättningen av Stefan Bungart på den nya befattningen som programvaruansvarig för den europeiska regionen ingår i GE:s strategi att förbättra vår kapacitet och utnyttja den möjlighet som ”Industrial Internet” utgör för GE och dess kunder.

Vi anser att ”Industrial Internet” kan bidra till att skapa tillväxt och produktivitet samt leda till stora besparingar och effektivitet inom viktiga sektorer, exempelvis energi, hälsovård och transport. Men det kommer inte att ske i ett vakuum. Även om investeringar från den privata sektorn är en viktig drivande faktor, måste myndigheter och den offentliga sektorn bidra till att skapa förutsättningar för att sådana investeringar ska kunna göras, exempelvis kompetent arbetskraft, säker och fri förflyttning av data samt mer standardisering.”

”Industrial Internet” avser integrering av avancerade fysiska maskiner med nätverksanslutna sensorer, programvara och personer som arbetar. Det sammanför fält som maskininlärning, användardesign och kommunikation mellan maskiner med syfte att hämta stora datamängder från maskiner, analysera dem (ofta i realtid) för att få inblick och använda dem för att anpassa verksamheten för ökad effektivitet. Den digitala världens djupare koppling till maskinernas värld har potential att förända den globala industrin i grunden.

För mer information kontakta:

Katja Antila, Communication Manager GE Finland, +358 50 5400644, katja.antila@ge.com

Om GE Europe

I mer än 100 år har GE gjort investeringar för att öka sin närvaro i Europa. I dag har vi över 90 000 anställda i Europa och har närvaro i alla hörn av kontinenten. Mer information hittar du på företagets webbplats: http://www.ge.com/europe/

GE (NYSE: GE) gör skillnad. Med de bästa människorna och de främsta teknologierna antar vi världens tuffaste utmaningar. Vi skapar lösningar för transporter, sjukvård, energiförsörjning och finansiering. Sätter i rörelse. Bygger framtiden. Driver hållbar utveckling. GE har resurserna att gå från idé till handling. Hela vägen. Mer information hittar du på företagets webbplats: www.ge.com.