Nytt signalsystem halverar väntetiden på Tvärbanan

GE Transportation medverkar i utbyggnaden av Stockholms spårtrafik AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) och GE Transportation (GE) har träffat avtal, värt 350 miljoner kronor, om ett nytt signalsäkerhetssystem för Tvärbanan. Det nya signalsystemet kommer att öka säkerheten och halvera väntetiden för resenärerna genom ökad turtäthet.

För de delar av Tvärbanan som redan finns idag kommer det nya signalsäkerhetssystemet att minska det nödvändiga tidsavståndet mellan tågen, och därmed möjliggöra tätare trafik och halverade väntetider för passagerarna.

Den redan befintliga Saltsjöbanan kommer att anslutas till Tvärbanan, klassas om till spårvagn och utrustas med automatisk tågkontroll (ATP) från GE Transportation, för att öka passagerarnas säkerhet.

Totalt kommer det nya systemet att påverka 49 stationer och nära 40 km spårväg, till fördel för de över 47 000 pendlare som använder Tvärbanan varje dag. Stockholms befolkning beräknas växa med 500 000 under de kommande 20 åren, och den utbyggda Tvärbanan kommer att spela en viktig roll för att möta kraven på ett ökat behov av allmänna persontransporter.

GE Transportations systemlösning består av ett centraliserat trafikledningssystem, ett signalsystem längs de olika linjerna samt utrustning på tågen. Detta för att vagnarna ska få en helt integrerad systemplattform, med möjlighet att expandera och att optimera trafikflödet. GE Transportations lösning är ett signalsäkerhetssystem med allra högsta säkerhetsnivå och med avancerad teknik för trafikledning .

”Vi är väldigt glada över att få vara med om utbyggnaden av Tvärbanan, och att få leverera ett modernt signalsäkerhetssystem till Stockholms nya spårvagnsnät”, säger Pierre Comte, vd för GE Transportation’s Intelligent Control Systems. ”Vår teknik kommer att komma resenärerna tillgodo genom att tågen kan köras med tätare intervall. Det här projektet utökar inte bara GE Transportations närvaro i Europa, utan hjälper oss också att etablera GE Transportation som en av de ledande aktörerna inom lokala persontransporter i stadsmiljö”.

Arbetet kommer att utföras i två steg. Den första delen gäller Solnagrenen och den redan befintliga Tvärbanan. Denna del ska vara klar i december 2012, i god tid innan den utbyggda Tvärbanan sätts i trafik 2013. Arbetet med Tvärbana Ost och Saltsjöbanan beräknas bli avslutat under 2016.

Avtalet, som är värt cirka 350 miljoner kronor, innehåller också en option för ytterligare tre linjer: Tvärbana Kista, Nockebybanan och Lidingöbanan. GE Transportation valdes bland flera konkurrerande företag ut för projektet i en upphandling som tog hänsyn till funktion, tekniska lösningar, organisation och bemanning, kvaliteten på signalsäkerhetsutrusningarna, after sales-åtaganden samt en beskrivning av genomförandet.

###

Om GE Transportation GE Transportation grundades för över 100 år sedan, och är en enhet i General Electric Company (NYSE: GE). Företaget är tekniskt ledande på global nivå och en viktig leverantör till företag inom järnväg, sjöfart, borrning samt gruv- och vindkraftsföretag. GE Transportation levererar lok för gods- och passagerartransporter, signal- och kommunikationssystem, informationstekniklösningar, fartygsmotorer, motoriserade drivsystem för gruvtruckar och borraggregat, högkvalitativa reservdelar och värdeadderade tjänster. GE Transportation har sitt huvudkontor i Erie, Pennsylvania, USA och har cirka 8 000 anställda i hela världen. För mer information se www.getransportation.com.

Om AB Storstockholms Lokaltrafik Storstockholms Lokaltrafik AB, eller SL som det i dagligt tal kallas, ansvarar för alla kollektiva persontransporter i Stockholms län. Varje dag reser över 700 000 personer med SL. SL har det övergripande ansvaret för att Stockholms län har en väl fungerande kollektivtrafik.

För mer information, vänligen kontakta: Lennart Dock GE Transportation i Sverige Tel: + 46 70 510 5110 (mobil) lennart.dock@ge.com

Tom Scott GE Transportation Tel: +33 635249233 Tel: +33 635249233 (mobil) thomasxavier.scott@ge.com

För bildmaterial, vänligen kontakta: Sarah Östberg Hallvarsson & Halvarsson, GE:s medierådgivare i Norden Tel: +46 8 407 22 40 sarah.ostberg@halvarsson.se