Halvårsrapport januari - juni 2017

Halvåret januari - juni 2017              Koncernen* Moderbolaget
 2017-03-30  2017-01-01
-2017-06-30 -2017-06-30
Nettoomsättning 24,3 Mkr 48,3 Mkr (37,1)
Resultat efter skatt 5,4 Mkr 11,0 Mkr (5,9)
Periodens resultat per aktie 0,55 kr 1,11 kr (0,62 kr)
Eget kapital per aktie 9,00 kr 8,99 kr (4,88 kr)

*Koncernredovisning sker från 2017-03-30 och omfattar 3 månader av första halvåret

Andra kvartalet april - juni 2017     Koncernen   Moderbolaget
Nettoomsättning 24,3 Mkr 24,3 Mkr (21,0
Resultat efter skatt 5,4 Mkr 5,3 Mkr (4,6)
Periodens resultat per aktie 0,55 kr 0,53 kr (0,49 kr)
Eget kapital per aktie 9,00 kr 8,99 kr (4,88 kr)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Genesis rekryterade ny försäljningschef som tillträdde sin befattning den 18 april 2017.
  • Årsstämma genomfördes den 11 maj.

VD-kommentar

Genesis IT fortsätter att leverera tillväxt och vi kan rapportera en nettoomsättningsökning om 15,5 procent under det andra kvartalet. Vi har under kvartalet fortsatt vår utrullning till Max Garden/QC Trädgårdsexperten samt investerat i marknad och försäljning samt utveckling av nästa generations iFenix.

Marknad och försäljning
Med vår utökade och förstärkta försäljningsorganisation på plats har fokus varit på nykundsbearbetning samtidigt som vi höjt servicenivån för våra befintliga kunder. Mycket arbete har under de senaste kvartalen också fokuserat på lansering av tydligare kommunikation med avsikt att bredda vår kundbas inom både befintliga som nya branscher. Resultatet av detta arbete väntas lanseras under senhösten.

Nästa generation av iFenix
Jag är mycket stolt över den kommande versionen av iFenix – version 3.0 – som beräknas lanseras senare under året. Den innehåller som förväntat ny och förbättrad funktionalitet för ökad kundnytta, men vi har också fortsatt lägga grunden för ett än mer effektivt utvecklingsarbete. Genom att separera ut iFenix i fler fristående komponenter kommer vi framgent att kunna rulla ut uppgraderingar till specifika funktioner utan att påverka det övriga systemet.

Fortsatt utrullning
Under det första halvåret har vi påbörjat utrullningen av iFenix till Max Garden / QC trädgårdsexperten, Sveriges största fackhandel inom skog och trädgård. Fram till idag har vi implementerat centrala funktioner för artiklar, leverantörer och genomfakturering för kedjans huvudkontor samt driftsatt fyra pilotbutiker. Parallellt pågår även ett arbete med driftsättning av en komplett e-handelslösning för samtliga butiker i kedjan – fullt integrerat i iFenix.

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Liljegren, Genesis IT AB

E-post: ir@genesis.se

Telefon: 010 27 27 311

Denna information är sådan information som Genesis IT är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2017.

Hemvärnsgatan 9, 171 54 SOLNA

Genesis ITs egenutvecklade plattform möjliggör innovativ, tillförlitlig och kostnadseffektiv IT-hantering. Bolagets huvudprodukt, iFenix, är ett komplett abonnemangsbaserat affärssystem för branscher med kedjestruktur eller ett stort butiksnät, och erbjuder bland annat integrerad e-handelslösning och specifik funktionalitet mellan huvudkontor och butik. Genesis IT grundades 1998, har cirka 40 anställda och huvudkontor i Luleå samt försäljningskontor i Stockholm.