Kvartalsrapport Q1 2016-03-31

Periodresultat per aktie, SEK: 0,73
Eget kapital per aktie, SEK: 4,27

Verksamheten

Genesis IT AB (publ) erbjuder kostnadseffektiv IT i form av affärs- & verksamhetssystem, molntjänster samt IT-driftslösningar för små och medelstora företag. Bolagets aktier finns noterade på Aktietorgets marknadsplats. Sedan januari 2014 har bolaget varit i skarp drift av iFenix, ett egenutvecklat molnbaserat affärs- & verksamhetssystem som framtagits i samarbete med XL-BYGG AB (XL-BYGG AB är ett servicebolag för de byggvaruhandlare i Sverige som bedriver sin verksamhet under namnet XL-BYGG).

Fokus har under perioden legat på genomförande av de driftsättningar som varit planerade för våren 2016 samtidigt som fortsatt vidareutveckling av systemet bedrivits inför kommande releaser.

Bolaget har ändrat uppställningsform för presentation av resultaträkningen som en följd av koncernanpassning då koncernen bolaget tillhör har bytt uppställningsform i årsredovisningen samt koncernredovisningen 2015.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Genesis IT utsågs till årets tillväxtföretag 2016 under Luleå Business Awards (tidigare kallat Näringslivets Pris). Luleå Business Awards är ett evenemang som arrangeras av Luleå Näringsliv. Motiveringen till priset löd:

“Likt de gamla Wallenbergarna har Genesis IT valt att verka i stället för att synas under många år. Men nu placerar vi dem i rampljuset och ger dem den hyllning de förtjänar. Bolaget har en tillväxt på makalösa 300 procent, en tredubbling av anta­let anställda och en vinstmarginal mellan 6,8 och 26,0 procent - detta bara under de tre senaste åren.”

Försäljning och resultat

Den ökade försäljningen under året härrör från att kundstocken ökat. Externa utvecklare har anlitats löpande för att påskynda processen med att konstruera iFenix vilket ger merkostnader. Samtidigt har utvecklingen kunnat ske i god takt. Bolagets omsättning uppgick under perioden till KSEK 16.077 (11.989) med ett resultat om KSEK 1.223 (1.252).

Likviditet och finansiering

Den 31 mars 2016 uppgick bolagets banktillgodohavanden till KSEK 12.128 (3.552).

Investeringar

Bolagets totala investeringar under perioden uppgick till KSEK 1.284 (2.495) och avsåg investeringar i immateriella anlägg­ningstillgångar med KSEK 0 (1.590) så som balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och materiella anläggningstillgång­ar med KSEK 1.284 (905) så som inventarier.

Avskrivningar

Periodens resultat har belastats med KSEK 2.398 (1.599) i avskrivningar varav KSEK 634 (585) avser avskrivningar på inventari­er, verktyg och installationer, KSEK 1.764 (1.014) avskrivningar på balanserade utgifter för utvecklingsarbete. Avskrivningarna är fördelade på respektive funktion med 2.208 (1.424) kostnad sålda varor, försäljningskostnader 158 (146) och 32 (29) administra­tionskostnader.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 31 mars uppgick bolagets egna kapital till KSEK 41.742 (34.865) varav KSEK 950 (950) utgjordes av aktiekapital, KSEK 465 (465) av bundna reserver och KSEK 40.327 (33.450) av fritt eget kapital.

Aktiekapitalet är fördelat på 9.500.000 (9.500.000) aktier med ett kvotvärde om SEK 0,1. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Bolagets soliditet uppgick den 31 mars till 80,2 % (80,5).

Anställda

Antalet anställda i Genesis IT AB uppgick för perioden till 33 (31) personer. Per den 31 mars 2016 hade bolaget 33 (32) anställda.