BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2016

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2016

• Nettoomsättningen ökade med ca 58 procent till 5 511 (3 499) kSEK.

• Kostnaderna för perioden minskade till 8 206 (-10 790) kSEK.

• Totalresultatet före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) uppgår till -1 923 (-3 056) kSEK. Redovisat totalresultat för perioden uppgår till -2 383 (-3 104) kSEK.

• Totalresultat per aktie före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) uppgår till -0,03 (-0,08) SEK. Redovisat totalresultat per aktie uppgår till -0,04 (-0,08) SEK.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 074 (-3 940) kSEK.

• Genovis har ingått licensavtal med Life Technologies, ett helägt dotterbolag till Thermo Fisher Scientific, och kommer under våren att lansera en ny unik metod för märkning av antikroppar, GlyCLICK™

• Genovis har tecknat avtal med Penser Bank AB om tjänsten som Certified Adviser.

1)Legala kostnader och ersättning från försäkringsbolaget avser den avslutade patenttvisten i USA.

Sammanfattning av helåret 2016

• Nettoomsättningen ökade med ca 40 procent till 18 542 (13 268) kSEK.
  • Kostnaderna för helåret uppgår till -39 531 (-42 517) kSEK.
  • Rörelseresultatet rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) och engångskostnader2) uppgår till -7 168 (-12 926) kSEK. Redovisat rörelseresultat för helåret uppgår till -14 769 (-19 824) kSEK.
  • Totalresultatet före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) och engångskostnader2) uppgår till -7 417 (-13 030) kSEK. Redovisat totalresultat för helåret uppgår till -15 018 (-19 928) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) samt engångskostnader2) uppgår till -0,16 (-0,43) SEK. Redovisat totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgår till -0,32 (-0,66) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -16 075 (-16 117) kSEK.
  • Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick vid helårets slut till 4 281 (2 052) kSEK.

2)Engångskostnader avser år 2015 och uppgår totalt till 6 036 kSEK.

Stark försäljningsutveckling och breddad produktportfölj

Under 2016 har Genovis försäljning fått en flygande start. Vi kan konstatera att försäljningen nu har vuxit i nio kvartal och att 2016 avslutades lika starkt som det började. Det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 58 procent och på helårsbasis ger det en ökning på 40 procent, vilket ger en ökad omsättning på 5 274 KSEK. Vi kan också konstatera att vår bruttomarginal ligger på en hög stabil nivå.

Tillväxten under både kvartalet och helåret är organisk och försäljningen växer som ett resultat av vår fastlagda strategi att arbeta med direktförsäljning på våra prioriterade marknader i USA och Europa.

Tillväxten drivs av en ökad efterfrågan i hela branschen som har ett behov av att förenkla och förbättra analysmetoder samt nya antikroppsformat. Vi ser att samtliga våra produktkategorier växer under året och att nya produktlanseringar omedelbart genererar försäljning.

Vi arbetar målmedvetet med att kontinuerligt utveckla och bredda vår produktportfölj och vår geografiska närvaro. Under 2016 har vi enligt plan lanserat två produkter, som alla genererat

intäkter. I oktober tecknade vi ett licensavtal med Life Technologies, som är ett helägt dotterbolag till Thermo Fischer Scientific, för att lansera en ny teknologi för märkning av antikroppar, GlyCLICK™.

Det innebär att vi har utökat vår portfölj med en helt ny typ av produkt och möjliggör utveckling av ett nytt och kompletterande affärsområde. Avtalet med Life Technologies är en tydlig kvalitetsstämpel på

Genovis kompetens och teknologi. GlyCLICK har redan rönt intresse från våra kunder och produkten planeras att finnas tillgänglig för försäljning under inledningen av andra kvartalet, efter att en del ingående komponenter drabbats av leveransförseningar. Våra ambitioner att introducera vår portfölj på några strategiskt viktiga marknader i Asien står fast. Just nu pågår ett intensivt arbete med att identifiera rätt partner. Vi tittar dels på kompetens, men också på befintlig portfölj och kontaktnät, så att vi får en naturlig väg in till nya kunder.

När vi blickar framåt ser vi en fortsatt efterfrågan på våra produkter, inte minst från de globala läkemedelsbolagen som i allt större utsträckning fokuserar på biologiska läkemedel. Behovet av effektiva och säkra analysmetoder kommer därför fortsatt att vara stort. Genovis har etablerat sig som en potentiell samarbetspartner för flera av dessa bolag. Vi är ett respekterat varumärke i branschen och har idag ett bra utgångsläge för att fortsätta leverera och utveckla vår kunskap mot fler produkter och fler marknader tillsammans med nya och befintliga kunder.

Fredrik Olsson

verkställande direktör

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2017.

Genovis är ett globalt företag som erbjuder kunder, inom läkemedelsindustri och medicinteknik, enzymprodukter som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Bolaget marknadsför flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning av enzymprodukterna på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, tel 08-463 83 00.