Bokslutsrapport januari – december 2018

Perioden oktober – december i sammandrag

• Nettoomsättningenökade med ca 51 procent till 10 537 (6 974) tkr.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 4 013 tkr till10 956 (6 943) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar(EBITDA)*uppgick till 2 954 (-574) tkr.
  • Rörelseresultatet förbättrades med 3 056 tkr och uppgick till 1 912 (-1 144) tkr.
  • Periodens totalresultatförbättrades med 2 542 tkr till 1 285 (-1 257) tkr.
  • Totalresultatet per aktie**före och efter utspädning uppgick till 0,02 (-0,02) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamhetenuppgick till -235 (-1 436) tkr.
  • Genovis certifierades enligt ISO 9001:2015. Kvalitetscertifieringen innebär att ledningssystemet lever upp till de krav som ställs i den Internationella standarden ISO 9001:2015. Certifieringen omfattar produktutveckling, produktion och försäljning.

Helåret i sammandrag

• Nettoomsättningenökade med ca 51 procent till 34 568 (22 867) tkr.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 11 975 tkr till33 816 (21 841) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar(EBITDA)*uppgick till 4 091 (-6 226) tkr.
  • Rörelseresultatetförbättrades med 6 875 tkr till -960 (-7 835) tkr.
  • Helårets totalresultatförbättrades med 6 552 tkr till -1 560 (-8 112) tkr.
  • Totalresultatet per aktie**före och efter utspädning förbättrades med 0,11 kr till -0,03 (-0,14) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamhetenuppgick till -1 250 (-8 355) tkr.

* Genovis har valt att förtidstillämpa IFRS 16, samt förenklingsregeln avseende korttidslease. Detta kommer därför inte ge någon effekt på 2017 års redovisade siffror. Kostnader för hyra och leasingavtal redovisas till följd av detta under avskrivningar och påverkar fr.o.m. 2018 inte EBITDA i koncernen.  Läs vidare under redovisningsprinciper sid 12.

** Resultat per aktie är framräknat genom att totalresultatet divideras med ett vägt genomsnitt av antalet aktier under året. Någon utspädningseffekt föreligger inte.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Vi avslutade ett mycket framgångsrikt 2018 med vårt bästa kvartal någonsin, både relaterat till omsättning och resultat. Försäljningen ökade med 51 procent jämfört med samma kvartal förra året och justerat för valutakurseffekter uppgick organisk försäljningstillväxt till 41 procent.

För andra kvartalet i rad kan vi visa ett positivt rörelseresultat. I fjärde kvartalet landade det på 1,9 MSEK vilket ger en rörelsemarginal om 18 procent. Rörelseresultat förbättrades kraftigt både jämfört med fjärde kvartalet 2017 och föregående kvartal.

Både under fjärde kvartalet och helåret ser vi tillväxt på samtliga geografiska huvudmarknader Nordamerika, Europa och Asien och den procentuella försäljningsökningen fördelar sig brett över produktportföljen.

För helåret uppgår försäljningen till 34,5 MSEK vilket är en tillväxt om 51 procent jämfört med 2017. Vi har därmed visat kontinuerlig och stark tillväxt fyra år i rad, ett resultat av hårt och målmedvetet arbete utefter tydliga strategier för produktutveckling, produktion, support och marknadsarbete.

Rörelseresultatet har förbättrats signifikant jämfört med föregående år och det är ett tydligt kvitto på att vår affärsmodell levererar. Under 2018 har vi lagt grunden för Genovis framtida expansion.

Vår satsning på enzym för glykananalys har visat tydliga värden både inom akademiska och industriella applikationer. Inte minst uppmärksamheten kring de vetenskapliga publikationer från FDA och Johns Hopkins University vittnar om produkternas värde för forskningsfältet. Vi kommer framöver fortsätta vår produktveckling inom glykananalys för att kunna erbjuda produkter som både förbättrar och förenklar våra kunders strävan i att utveckla nya och bättre läkemedel.

En viktig milstolpe under året var certifiering av vår verksamhet enligt ISO 9001:2015. Arbetet med kvalitetscertifieringen har varit omfattande och skett parallellt med lansering av nya produkter, utbyggd marknadsorganisation och produktion.

När jag blickar fram mot 2019 ser jag flera nya och spännande affärsmöjligheter som kan bidra till Genovis fortsatta utveckling. Med ett starkt 2018 i ryggen kommer vi fokusera vår produktutveckling på nya enzym men även ha ett speciellt fokus på förädlade produkter ur nuvarande enzymbas. Ett exempel är FabRICATOR-HPLC som vi lanserade under hösten. Att förädla och anpassa produkter för automatiserade analyssystem är en viktig del i att lösa de utmaningar som våra kunder inom biopharmaindustrin behöver adressera framöver - med ökande krav på produktivitet och produktsäkerhet. För att snabbt nå fram inom detta område krävs närmare samarbete med ledande leverantörer av instrument och teknologi vilket vi kommer arbeta fokuserat med under året.

Sammanfattningsvis var 2018 ett genombrottsår för Genovis och ett bevis på att vår agila och kundnära organisation fortsätter bygga värden för kunder, medarbetare och aktieägare.

Jag vill tacka både aktieägare och styrelse för stöd och stort engagemang under året. Samtidigt vill jag rikta ett speciellt varmt tack till mina medarbetare som gjort fantastiska insatser under 2018 viket gör att Genovis tagit ett stort kliv i utvecklingen.

Vi ser en fortsatt försäljningstillväxt under inledningen av 2019 och jag ser med spänning och engagemang fram mot fortsättningen på Genovis resa 2019.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2019.