Genovis tecknar distributionsavtal med kinesiska Beijing Zhongyuan Ltd.

Genovis har tecknat ett distributionsavtal med kinesiska Beijing Zhongyuan Ltd. för försäljning på den kinesiska marknaden. Avtalet omfattar samtliga Genovis produkter.

I och med avtalet etablerar sig Genovis med sin växande produktportfölj på en av världens största och mest spännande marknader. Den kinesiska marknaden för biologiska läkemedel har de senaste fem åren växt med över 40 procent per år. Marknaden omfattar både stora kinesiska bolag och en rad globala läkemedelsjättar, som valt att lägga såväl forskning- och utveckling som tillverkning i Kina.

-        Vårt mål är knyta till oss nya och starka partners på den asiatiska marknaden och avtalet ger oss tillgång till en av de viktigaste asiatiska marknaderna, Kina. Beijing Zhongyuan Ltd. är en partner som kan erbjuda kompetens, en stark befintlig produktportfölj och direktkontakt till kunder som efterfrågar våra produkter. Det innebär också att Genovis tagit det första steget vad avser ett av de operativa målen, att etablera försäljning på de asiatiska marknaderna, säger Fredrik Olsson, VD på Genovis.

Beijing Zhongyuan har lång erfarenhet från samarbeten med utländska partners för import och distribution av life science-produkter. De har ett upparbetat nätverk av biologiska läkemedelskunder och en säljkår som har stor kunskap om såväl proteiner som biologiska läkemedel. Huvudkontoret finns i Peking och bolaget har närmare 200 medarbetare. Omsättningen uppgick till 1,1 miljarder RMB 2016.

-       Den globala marknaden för biologiska läkemedel utvecklas snabbt, och den kinesiska marknaden har exploderat. I slutet av 2016 hade CFDA offentligt accepterat mer än 280 biologiska läkemedel. Beijing Zhongyuan som grundades 2000 tillhandahåller tjänster av hög kvalitet till Life science-marknaden och i samarbete med Genovis vill vi erbjuda ännu bättre produkter och tekniker till Kinas antikroppsutvecklings- och produktionsgrupper, säger Jinghua Li, General Manager, Beijing Zhongyuan Ltd.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel.  Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning av enzymprodukterna på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, tel 08-463 83 00.

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2017.