ÖKAD FÖRSÄLJNING OCH KRAFTIGT FÖRBÄTTRAT RESULTAT

Perioden juli – september

• Nettoomsättningen ökade med 38 % till 4 627 (3 358) kSEK.

• Totalresultatet uppgick till -1 059 (-6 470) kSEK.

• Totalresultatet per aktie uppgick till -0,02 (-0,18) SEK.

• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 003 (-2 698) kSEK.

• Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick vid periodens slut till 6 599 (6 145) kSEK.

Händelser efter periodens utgång

Genovis har ingått licensavtal med Life Technologies, ett helägt dotterbolag till Thermo Fisher Scientific, och lanserar en ny unik teknologi för märkning av antikroppar.

Perioden januari – september

• Nettoomsättningen ökade med 33 procent till 13 030 (9 770) kSEK.
  • Kostnaderna rensat från legala kostnader1) samt engångskostnader2) minskade med 853 kSEK till 19 086 (19 939) kSEK. Redovisade kostnader för perioden uppgår till 31 325 (-31 646) kSEK.
  • Rörelseresultatet rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) och engångskostnader2) uppgår till -5 331 (-9 801) kSEK. Redovisat rörelseresultat för perioden uppgår till -12 472 (-16 652) kSEK.
  • Totalresultatet före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) och engångskostnader2) uppgår till -5 493 (-9 974) kSEK. Redovisat totalresultat för perioden uppgår till -12 634 (-16 825) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning rensat från legala kostnader/ersättning från försäkringsbolaget1) samt engångskostnader2) uppgår till -0,13 (-0,58) SEK. Redovisat totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgår till -0,29 (-0,61) SEK.

1)Legala kostnader och ersättning från försäkringsbolaget avser den avslutade patenttvisten i USA.

2)Engångskostnader avser år 2015 och uppgår totalt till 6 036 kSEK.

Kommentar av vd Fredrik Olsson

Jag kan med glädje konstatera att det senaste kvartalet är Genovis resultatmässigt bästa enskilda kvartal hitintills. Det är ett tydligt tecken på att vårt strategiska arbete med unika, högkvalitativa produkter för läkemedelsbolag med särskild inriktning mot biologiska läkemedel är en framtidsmarknad och Genovis är nu väl positionerad på denna marknad. Tredje kvartalet visar fortsatt stark organisk tillväxt i produktportföljen och vi kan konstatera att Genovis intäkter ökar för för 8:e kvartalet i rad jämfört med motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen ligger fortsatt på en hög och stabil nivå i tredje kvartalet, 93 procent, och försäljningen ökade inom alla produktkategorier. Totalt ökade försäljningen med 38 procent jämfört med föregående år.

Vi är mycket glada och stolta över licensavtalet som tecknades med Life Technologies, ett dotterbolag till Thermo Fisher Scientific, i början av oktober. Det är en tydlig kvalitetsstämpel att en världsledande branschkollega vill samarbeta med Genovis för att introducera en helt ny teknologi för märkning av antikroppar. En ytterligare bekräftelse i samarbetet är att Life Technologies förordar att produkten säljs och marknadsförs genom Genovis – det är ett synnerligen gott betyg åt vår upparbetade kundbas och hur vi uppfattas som bolag på marknaden. Vi har de alla stora läkemedelsbolagen på vår kundlista vilket är både ett erkännande för kundvärdet och för våra produkter samt vår förmåga att nå ut på en global läkemedelsmarknad.

Den nya produkten GlyCLICK™ öppnar upp ett parallellt affärsområde för oss och riktar sig till samma kundbas som vi har idag d.v.s. läkemedelsbolag som utvecklar biologiska läkemedel. Jag förväntar mig därför att upptaget på marknaden underlättas då dessa kunder redan känner till Genovis och den kvalitet, service och kunskap vi levererar. Vår marknadsstrategi är att initialt etablera produkten på den prekliniska marknaden för att skapa acceptans och förtroende för teknologiplattformen och därmed underlätta steget mot klinisk användning där värdet naturligtvis är mycket högre. Det kommer bli en spännande tid att följa tillväxten för GlyCLICK™ framöver.

Om jag blickar framåt ser jag flera tecken på fortsatt stark tillväxt för Genovis. Det finns starka underliggande drivkrafter inom utveckling av biologiska läkemedel och vi har de senaste åren sett flera av de stora läkemedelsbolagen positionera sina produktportföljer tydligt mot just biologiska läkemedel, framförallt antikroppar där Genovis redan har etablerat sig väl. Nya antikroppsformat som ADC (antibody drug conjugates) och bispecifica antkroppar kommer att växa marknaden ytterligare. Under utveckling och produktion av dessa olika biologisk läkemedel kommer kostnadseffektiva och säkra analysmetoder att vara mycket viktiga framöver, och Genovis kommer att vara en viktig aktör inom detta segment.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka alla medarbetare och aktieägare för ett framgångsrikt kvartal.

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 november 2016.

Genovis är ett globalt företag som erbjuder kunder, inom läkemedelsindustri och medicinteknik, enzymprodukter som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Bolaget marknadsför flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning av enzymprodukterna på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Consensus är Certified Adviser åt Bolaget, tel 031-745 50 00.