50 miljoner passagerare har rest med Germanwings

Lågprisflygbolaget Germanwings firade i fredags en viktig milstolpe i företagets historia. Då hälsades den 50 miljonte passageraren, Stefanie Gora, personligen välkommen av Germanwings talesperson Thomas Winkelmann när hon checkade in på flygplatsen i Köln. Flygbolaget firade även med att dela ut presenter i form av 50 flygresecheckar på 100 euro till resenärerna på jubileumsflyget.

– 50 miljoner passagerare är en anledning att se oss omkring och blicka tillbaka på företagets historia. Men det är också ett tillfälle för mig att tacka alla människor, inte minst våra medarbetare i Germanwings team, som bidragit till framgångarna för vår lågprisprodukt. Tillsammans har vi under åtta och ett halvt år lyckats skapat ett stort värde, genom de miljoner flygpassagerare som varje år reser med oss in och ut ur landet. Vårt löfte inför framtiden är att fortsätta utveckla Germanwings för att kunna ge våra kunder ännu mer attraktiva erbjudanden. Vi ska sträva efter att uppfylla deras önskemål, att vi ska ligga ett steg före och även i fortsättningen starta många nya attraktiva linjer, säger Thomas Winkelmann, talesperson för Germanwings.

Lågt pris och hög komfort och service lönar sig
Som Tysklands första lågprisflygbolag har Germanwings bevisat att det lönar sig att erbjuda flygbiljetter som är tillgängliga för alla och att ett lågt pris inte behöver utesluta hög komfort och servicekvalitet. Bolaget har genom åren byggt upp ett starkt varumärke och satt en ny standard på många sätt för flyg i lågprissektorn. Germanwings har även haft ett framgångsrikt samarbete med flygplatsen i Köln/Bonn sedan lanseringen 2002.

– Vårt samarbete, och fredagens jubileum, är ett gott exempel på att man klarar mer tillsammans än vad man gör ensam, säger Thomas Winkelmann.

50 miljoner passagerare på 8,5 år
För drygt åtta år sedan, den 27 oktober 2002, gjorde Germanwings sin jungfrufärd i stormigt väder. I april två år senare invigdes flighten mellan Stockholm-Arlanda och Köln. På den tiden bestod flygflottan av sex flygplan och elva destinationer som trafikerade Köln/Bonns flygplats. Efter flera framgångsrika år med stark tillväxt, har flygbolaget nu fem huvudflygplatser, Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeld, Hannover och Dortmund och ett nätverk som omfattar över 75 olika destinationer i Europa. Bolaget har en ung och modern flygplansflotta som består av 30 flygplan av modellen Airbus A319.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 75 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Maya Johansson, Comvision AB, Tel: 08 – 545 063 23,
 maya@comvision.se, www.comvision.se