Giertz Vinimport tar in nytt vin från heta Languedoc : Miljö i fokus för första franska ekoboxen

Report this content

Franska köket har gjort ett återtåg på världens menyer, så även i Sverige. Nu kommer vinet som passar både till den mustiga franska köttgrytan och till den kryddiga ratatouillen; Le Bistro de Paris. Vinet kommer från regionen Languedoc i södra Frankrike och bakom vinet står Les Domaines Auriol, en modern vinproducent som jobbar hårt på att få in ett helhetstänk kring miljö i sin vinproduktion.

– Det blir den första ekologiska franska boxen på Systembolaget. Le Bistro de Paris är ett fruktigt vin med nyanserade toner av mörka bär, kryddor, örter och fat. Dessutom kommer det från en producent med ett hjärta som klappar för miljön, säger Björn Wittmark på Giertz Vinimport.

De mustiga rödvinsdoftande köttgryttorna trängs på restaurangernas menyer tillsammans med franska pajer och soppor. Och i vinregionen Languedoc kan man prata om en renässans. De tidigare enkla bordsvinerna i stora kvantiteter har fått ge plats för moderna, franska, spännande viner med hög kvalitet.

Nya franska boxen Le Bistro de Paris är den första franska ekologiska boxen på Systembolaget och kommer på hyllan den 1 april. Vinet produceras av Les Domaines Auriol, som startades för 15 år sedan, men som drivs av personer med betydligt längre erfarenhet från vinvärlden än så. Företaget drivs av Madame Claude Vialade som är något så ovanligt som en kvinnlig ledare i vinbranschen. Hennes mål är att göra mycket goda viner med omsorg och smak av Medelhavet, som samtidigt ska vara så snälla mot naturen som det bara går.

Giertz Vinimport är ledande vinimportör i Sverige med inriktning på miljövänliga viner.

– Les Domaines Auriol är ett bra exempel på ett modern vinföretag som ser till helheten när det gäller vinproduktion. Vinet fraktas också med tåg till Sverige för att minimera utsläppen av koldioxid. Hela kedjan från druva till konsument är därmed genomtänkt ur ett miljöperspektiv, säger Björn Wittmark på Giertz Vinimport.

Om den sydfranska vinboxen Le Bistro de Paris:

Producent:                     Les Domaines Auriol

Ursprung:                      Vin de France, Frankrike

Produktion:                   Ekologiskt odlade druvor. Krav-märkt.

Druvsort:                       30% grenache, 20% syrah, 30% carignan och 20% cabernet sauvignon

Alkoholhalt:                  13%

Artikelnummer:           5351

Pris:                                229 kr (3 liter, bag-in-box)

Lanering:                       Den 1 april på Systembolaget

För bilder, gå in på www.giertz.se.

Här finns också fotografier där modefotograf Ewa-Marie Rundquist tolkat boxen.

För mer information kontakta gärna:

Björn Wittmark, Giertz Vinimport, tfn 08-21 83 88, 0705-80 60 79, bjorn.wittmark@giertz.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: