Pressinbjudan - Mattelärare belönas med 150 000 kronor för innovativ pedagogik

Gleerups har instiftat ett stipendium på 150 000 kronor som ska belöna en eller flera innovativa mattelärare som vitaliserat matematikundervisningen. 100 nomineringar inkom. I morgon tisdag delas stipendiet ut av Gleerups VD Åsa Steholt Vernerson.

För att tilldelas stipendiet ska mattelärarens/lärarnas undervisning nå upp till tre kriterier:
1) Matematikläraren/lärarna ska ha en väl genomarbetad metod som genomsyrar undervisningen.

2) Metoden ska vara särskiljande och unik.

3) Metoden måste kunna kopieras och användas av andra lärare runt om i landet som vill vitalisera och förbättra matematikundervisningen.

Datum: Tisdagen den 30 september.
Tid: 10.30. (men kom i tid, insläpp från kl.10.00).
Plats: Folkhets hus i Stockholm.
Adress: Barnhusgatan 12-14.

Välkomna!

Om stipendiet
Stipendiet är på 150 000 kronor plus en SMART Board och riktar sig till mattelärare på alla stadier från förskola till gymnasium. Stipendiet kan ges till en lärare, ett lärarlag, en skolledare eller en skola.

Om juryn
Juryn som utser vinnaren till årets matematikstipendium består utav Elisabeth Rystedt och Jesper Boesen, båda NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning, Nicholas Tengelin, AB VOLVO, samt Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB. Även Peter Lindell, Senior partner ITP Invest som också sponsrar stipendiet, deltar i juryarbetet.

Om oss

Gleerups Utbildning AB är en av Sveriges ledande leverantörer av läromedel. Vår affärsidé är att tillsammans med våra kunder utveckla och sälja produkter och tjänster för lärande. Grunden för verksamheten är långsiktiga kundrelationer som bidrar till ständig utveckling av lärandet. Gleerups Utbildning AB huserar varumärkena Gleerups, Bok & webb, Bokklubben Kråke och Tidningen Skolnytt. Företagets huvudkontor ligger i Malmö, har ett 60-tal medarbetare och omsatte 2007 ca 180 MSEK.