Fokus på barnens rättigheter när världens ledare samlas vid Global Child Forum

Pressmeddelande Stockholm, 11 april 2014

Fyrahundra utvalda ledare från FN, barnrättsorganisationer, akademi,  storföretag, finansiella institutioner, regeringar och stater riktar nu allt sitt fokus på barnens rättigheter vid Global Child Forum. Det är fjärde året i rad Global Child Forum arrangeras på Kungliga slottet i närvaro av Kungen och Drottningen.

World Trade Organizations generalsekreterare, Roberto Azevedo, tydliggör världshandels effekt på barnrättsfrågor:

- Krisen har de senaste åren slagit hårt mot många ekonomier i västvärlden, och en av de mest oroväckande effekterna är den höga ungdomsarbetslösheten. Fri handel kan vara en del av lösningen eftersom handel skapar jobb, fastslog Roberto Azevedo, generalsekreterare för World Trade Organization.

- Trots att det nu är 25 år sedan FN:s barnkonvention antogs av nästan alla länder i världen, är barnens rätttigheter fortfarande eftersatta. Syftet med Global Child Forum är att öka kunskapen och föra dialog om hur man bäst främjar barns rättigheter inom ramen för FNs Barnkonvention, säger  Ulf Karlberg, ordförande, Global Child Forum.

Global Child Forum och The Boston Consulting Group presenterade även studien ”Children´s rights and corporate sector – setting a benchmark”. Tillsammans har man analyserat hur över 1000 börsnoterade företag i åtta branscher, från Forbes Global 2000 lista, adresserar barnrättsfrågor.

- 13 procent av företagen anser att styrelsen har ett ansvar för barns rättigheter enligt studien. Vi måste arbeta för att barnens rätt ska komma högre upp på företagens agendor. Konsumenter är allt mer medvetna och kräver att företag tar ställning och redovisar hur de arbetar med barnrättsfrågor. Hur ska konsumenterna annars veta med säkerhet att företaget agerat utifrån barnens bästa? fortsätter Magdalena Kettis, Research Director, Global Child Forum.

”Children´s Rights and the corporate sector” är ett första steg i att utveckla en jämförelse mellan företag. I studien belyses hur företag adresserar barns rättigheter. Offentligt tillgänglig information har analyserats utifrån nio indikatorer.

Global Child Forum är en oberoende, global plattform med intressenter från flera sektorer. Huvudsyftet är att öka kunskapen och föra dialog om hur man bäst främjar barns rättigheter inom ramen för FNs Barnkonvention. Global Child Forum samlar ledare från näringsliv, myndigheter, den akademiska världen och det civila samhället i en gemensam insats för att stödja och förbättra barns rättigheter