Glycorex Transplantation AB (GTAB B): Årsstämma 1 juni 2017

Glycorex Transplantation AB höll den 1 juni 2017 årsstämma i Lund. På stämman behandlades följande punkter.

Årsredovisning och revisionsberättelse för bolaget lades fram på stämman. VD redogjorde för året som gått. Stämman fastställde balans- och resultaträkning för räkenskapsåret 2016. Vidare beviljades styrelsen ansvarsfrihet för 2016.

Stämman valde Kerstin Jakobsson, Thomas Niklasson, Kurt Nilsson och Leif Smeby till ledamöter av bolagets styrelse samt Tomas Westergren till suppleant. Leif Smeby utsågs till styrelsens ordförande. Stämman utsåg Ernst & Young till revisor i bolaget. Vidare godkände stämman styrelsens förslag till principer om hur valberedning skall utses.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid behov besluta om nyemission av högst 6 300 000 B-aktier fram till nästa ordinarie bolagsstämma. Sådan emission skall ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Bemyndigandet möjliggör exempelvis marknadsexpansion och produktutveckling.

Denna information

Glycorex offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08:30 den 2 juni 2017.

Om Glycorex Transplantation

Glycosorb®-ABO är en av Glycorex Transplantation AB egenutvecklad medicinteknisk produkt som används kliniskt i 4 världsdelar för att underlätta blodgruppsinkompatibla transplantationer, framförallt vid njurtransplantationer från närstående levande givare, men produkten används även vid transplantation av lever, hjärta, lunga och stamceller. Produkten har hittills använts vid fler än 3000 njurtransplantationer och med utmärkta korttids- och långtidsresultat som presenterats i över 50 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter. Varje genomförd njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader. Förutom i Europa används produkten i exempelvis Indien, Israel, Singapore, Kanada och Australien. Bolaget utvecklar även produkter inom universellt blod och produkter för specifik behandling av autoimmuna sjukdomar, specifikt Myasthenia gravis.

Glycorex Transplantation AB har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market.

Kontakt:

Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB