Glycorex Transplantation AB (GTAB B): Lyckad hjärttransplantation på barn

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att en pediatrisk hjärttransplantation nu framgångsrikt har genomförts på ett större transplantationscentrum i England.

I oktober 2015 presenterades resultat på två olika kongresser avseende simultan behandling med hjärt/lungmaskin och Glycosorb®-ABO vid akuta transplantationer av hjärta och lunga. Denna behandlingsform har nu använts i praktiken för att behandla ett litet barn under transplantation av ett blodgruppsinkompatibelt hjärta. Behandlingen och transplantationen var framgångsrik med snabb återhämtning efter transplantationen. Sjukhuset avser att fortsatt använda metodiken.

Denna information

Glycorex offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 08:30 den 25 januari 2016.

Om Glycorex Transplantation

Glycosorb®-ABO är en av Glycorex Transplantation AB egenutvecklad medicinteknisk produkt som används kliniskt i 4 världsdelar för att underlätta blodgruppsinkompatibla transplantationer, framförallt vid njurtransplantationer från närstående levande givare, men produkten används även vid transplantation av lever, hjärta, lunga och stamceller. Produkten har hittills använts vid fler än 2000 njurtransplantationer och med utmärkta korttids- och långtidsresultat som presenterats i över 40 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter. Varje genomförd njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader. Förutom i Europa används produkten i exempelvis Indien, Malaysia, Singapore, Kanada och Australien.

Glycorex Transplantation AB har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market.

Kontakt:

Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB

e-mail: vd@glycorex.ideon.se, telefon: 046-286 52 30

För ytterligare information, vänligen besök: www.ngm.se.