Glycorex Transplantation AB (GTAB B): Offentliggörande av årsredovisning

Glycorex Transplantation AB (publ) som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolagets årsredovisning för 2017 kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida från och med idag 2018-04-27. Årsredovisningen finns även som bifogad fil.

Om Glycorex Transplantation
Glycosorb®-ABO är en av Glycorex Transplantation AB egenutvecklad medicinteknisk produkt som används kliniskt i fyra världsdelar för att underlätta blodgruppsinkompatibla transplantationer, framförallt vid njurtransplantationer från närstående levande givare, men produkten används även vid transplantation av lever, hjärta, lunga och stamceller.

Produkten har hittills använts vid fler än 3 000 njurtransplantationer. Korttids- och långtidsresultaten är utmärkta. Resultaten har presenterats i över 50 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter.
Varje genomförd njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i dialyskostnader. Varje genomförd njurtransplantation sparar cirka 150 dialysbehandlingar per år, vilket innebär att de drygt tre tusen njurtransplantationerna som genomförts efter Glycosorb-behandlingar, kan uppskattas spara cirka 450 000 dialysbehandlingar per år.

Förutom i Europa används produkten i exempelvis Indien, Israel, Singapore, Kanada och Australien. Bolaget utvecklar även produkter inom universellt blod och produkter för specifik behandling av autoimmuna sjukdomar, specifikt Myasthenia gravis.

Glycorex Transplantation AB har kontor i Lund och Bolagets aktie (NGM: GTAB B) är noterad på NGM Equity på Nordic Growth Market.

Denna information
Glycorex offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 11:05 den 27 april 2018.

Kontakt:
Johan Nilsson, VD, Glycorex Transplantation AB