Lansering av World Football Manager i Sydafrika

Gold Town Games inleder soft launch av det nya fotbollsmanager-spelet World Football Manager (WFM) på plattformen iOS (Apple) i Sydafrika. Valet av Sydafrika som första marknad är ett strategiskt beslut baserat på en kombination av språk, tidzon, låg kostnad jämfört med förväntad intäkt samt att landet har ett gediget fotbollsintresse.

– Soft launch kommer att pågå tills användardatan, från spelets onboarding och retention dag 1 samt matchsekvens, är enligt våra förväntningar. Framförallt användardata från matchsekvensen kommer vi att lägga extra hög vikt vid då det är ett moment där WFM skall särskilja sig från konkurenterna. När produkten är redo inleds nästa fas av soft launch med lansering på ytterligare en eller flera nya marknader för att analysera betalningsvilja och kostnad per nedladdning, säger VD Pär Hultgren.

WFM bygger på samma plattform som framgångsspelet World Hockey Manager som på kort tid har blivit det ledande ishockeymanagerspelet. Fotboll är i särklass världens största sport vilket även speglas i antalet användare av mobila fotbollsmanagerspel. Ett par av de största spelen inom genren, Top Eleven och PES Club Manager omsätter tillsammans enligt sensortower.com ett par hundra MSEK per år.

– Vår målsättning är att den fullskaliga versionen av WFM ska tävla med de största och vi hoppas att vår soft launch och fortsatta produktutveckling speglar det. Våra konkurrenter har bra spel med många år på nacken, så det gäller för oss att tålmodigt ta ett steg i taget, säger Pär Hultgren.

När spelmässan GamesCom gick av stapeln i Köln i slutet av augusti fanns Gold Town Games på plats. Under mässan premiärvisades valda delar av det nya spelet WFM upp för allmänheten.

– Det var spännande och lärorikt att visa upp WFM på mässan. GamesCom är en gigantisk mässa med de allra största bolagen i spelbranschen med totalt uppåt en halv miljon besökare. Den stora nyttan för Gold Town Games var att visa utvalda delar av WFM som skiljer sig från konkurrerande spel på marknaden. Sedan GamesCom har vi justerat utifrån feedback och vidareutvecklat tekniken inför soft launch i Sydafrika, avslutar VD Pär Hultgren.