Ökad omsättning under februari

Managerspelet World Hockey Manager (WHM) lanserades globalt den 30 november 2017 och i detta pressmeddelande redovisas användardata för perioden 1 till 28 februari 2018. WHM marknadsförs primärt genom köp av användare via Facebook, Instagram och Google Ads.

Gold Town Games omsättning uppgick under perioden till ungefär 1,4 miljoner SEK. Trots färre försäljningsdagar under februari ökade omsättningen för tredje månaden i rad. Ett par dagar med försäljningsrekord noterades under de Olympiska Vinterspelen.

– Vi är glada över att omsättningen har ökat varje månad sedan den globala lanseringen och vi har goda förhoppningar om att så kommer att vara fallet även kommande månader, säger VD Pär Hultgren.

Totalt har ungefär 98 900 iOS- och Androidanvändare installerat WHM under februari månad. Av dessa är ungefär 44 600 från Nordamerika och de resterande i huvudsak från Europa, där Sverige och Tyskland med 9 300 respektive 11 600 ligger i topp. I Ryssland har 6 050 användare installerat spelet. Av de totalt 98 900 installationerna var 21 400 av dem organiska och kostnaden för marknadsföring uppgick till ungefär 450 000 SEK.

– Både antalet nedladdningar och kostnaden för de nya användarna är positiva. Vi arbetar vidare med att förbättra spelets retention, inte minst dag 1 och dag 7 men också längre in i spelet. Vi tror att ett rikare spel med fler funktioner i spelet så som den utlovade Social League, som nu går in i ett skede av intern testning, kommer att bidra till ökad retention. Med de positiva februarisiffrorna som grund har vi ökat och intensifierat marknadsföringen av WHM under mars månad, avslutar
Pär Hultgren.

Ungefärlig användardata för perioden 1 till 28 februari 2018, Android och iOS

Antal nedladdningar: 98 900 stycken

Omsättning under februari: 1 400 000 SEK

Marknadsföringskostnader: 450 000 SEK

Andel av totala antalet användare som genomfört köp: 4,6 procent

On-boarding: 83 procent

Retention dag 1: 33 procent

Retention dag 7: 17 procent

Retention dag 14: 14 procent

Genomsnittlig tid i applikationen per användare per dag: 30 minuter

Dagliga aktiva användare 180201: 25 000 stycken

Dagliga aktiva användare 180228: 33 500 stycken

Presenterad data om andelen användare som genomfört köp liksom dagliga aktiva användare räknar även in de användares som registrerats före den 1 februari 2018. De som tar del av siffrorna bör också beakta att användare som inkommit i början av februari spenderat mer tid i applikationen än de som registrerat sig i slutet. Siffrorna baseras på en avrundad växelkurs 8,20 SEK/1 USD.

KORT OM GOLD TOWN GAMES
Gold Town Games AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar idag helt på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), lanserades globalt i slutet av 2017. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet och  använda sin egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.