World Football Manager lanseras på Irland

I månadsskiftet februari-mars lanseras World Football Manager (WFM) för iOS på Irland.

– Valet av Irland är baserat på ett par faktorer; språk, tidszon, marknadens storlek, möjlig köpkraft och ett gediget fotbollsintresse säger VD Pär Hultgren.

Den iOS-version som lanseras på Irland innehåller några av World Football Managers nyckelfunktioner som ligaspel, cuper, träning, akademi, samt shop. Specifika funktioner som transfermarknad och bygga arena utvecklas löpande och läggs till i kommande uppdateringar. Funktionen Social League adderas till WFM när användarbasen nått tillräcklig volym.

– Vi fortsätter att lansera våra produkter enligt den metodik vi utarbetat i och med lanseringen av World Hockey Manager. Varje version innehåller ett antal funktioner som enligt vår bedömning är tillräckliga för att möta specifika målsättningar. Därefter utökas produkten med fler funktioner samtidigt som vi parallellt analyserar och finjusterar utifrån den användardata som genereras, enligt Pär Hultgren.

Målsättningen med lanseringen på Irland är att få en indikation på köpvilja och en tydligare indikation på kostnad per installation (CPI) i ett europeiskt land, men även fortsatt utvärdering av användarnas retention de fem första dagarna.

– Det är väldigt inspirerande att se WFM ta form. Irland blir spelets första riktiga prövning och om användardatan ger de resultat vi hoppas på kommer vi under mars månad att planera för nästa marknad, avslutar Hultgren.

KORT OM GOLD TOWN GAMES Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av 23 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel inom lag- och arenasporter.