World Hockey Manager - Data från Soft Launchen

World Hockey Manager har sedan december varit i soft launch på Google Play i Republiken Tjeckien.

I denna första fas har vi testat onboardingen , det vill säga användarnas benägenhet att genomföra spelets introduktion där de registrerar sig, väljer namn, skapar laget och lär känna spelartruppen samt spelar träningsmatcher. Denna introduktion tar ungefär 15 minuter att genomföra. Av de hittills cirka 1000 registrerade användarna har 55% gått igenom hela processen. Det är en bra siffra för att vara en första iteration, men den behöver höjas till 70% innan vi kan börja köpa in större kvantiteter av spelare.

Än mer glädjande är att de första användarna rekryterats till en kostnad av 0.39 USD styck. Kostnaden att rekrytera spelare kommer att variera beroende på målgrupp, tidpunkt och land.

Gold Town Games arbetar efter en datadriven utvecklingsplan där vi frekvent uppdaterar och justerar spelets funktioner för att successivt ta in fler spelare, och mäta deras beteende. Detta arbete görs i nära samarbete med AppAgent och Swrve, allt för att optimera trafiken in i spelet. När vi är nöjda med siffrorna från onboardingen öppnar vi upp för att mäta retention , det vill säga i vilken grad användare stannar över tid. Det sista steget på soft launchen handlar om monetization , att testa betalningsviljan bland våra användare.

Följ gärna soft launchen närmare på vår blogg, http://www.goldtowngames.com/en/blog/ , där vi löpande kommer att släppa data och uppdateringar om projektets utveckling.

Pär Hultgren,
VD, Gold Town Games

Gold Town Games AB (GTG) är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar helt på sportmanager-spel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), har släppts i Tjecken och Finland. Global lansering sker så snart användardata från Finland visar tillräckligt bra siffror. Målsättningen är att skapa ett populärt hockeymanagerspel och därefter återanvända designmönster och teknisk plattform till fler managerspel inom andra lag- och arenasporter.