WORLD HOCKEY MANAGER LANSERAS I SVERIGE

Den 16 September, när Svenska Hockeyligan drar igång årets hockeysäsong, lanserar Gold Town Games spelet World Hockey Manager (WHM) i Appstore och Google Play i Sverige.

– Efter åtta månader i soft launch för att förbättra spelets onboarding, retention och monetisering känner vi oss nu redo att lansera World Hockey Manager i Sverige, säger VD Pär Hultgren.

Av senaste versionens nya och gamla Android-användare i Finland och Tjeckien har totalt 7,9 procent av dem utfört köp. I jämförelse med användardata från tidigare versioner av WHM är det en trefaldig ökning. Vidare påvisar användardatan också ökad retention dag ett, från tidigare 32 till 37 procent.

– Hela teamet har jobbat hårt sedan soft launch inleddes och för oss känns det väldigt roligt och inspirerande att äntligen lansera och visa upp spelet på hemmaplan för våra investerare och inte minst för alla hockeyälskare och fans av managerspel, avslutar Pär Hultgren.

SAMMANFATTNING

2016-12-30
Den 30 december inledes den första fasen av soft launch med lansering av WHM i Tjeckien. Målet är att slipa spelets inledning och att minst 70 procent att alla nya användare genomför spelets inledande steg, kallat onboarding.

2017-02-15
Den 15 februari genomför 70,8 procent av spelets användare en lyckad onboarding. Den andra fasen av påbörjad soft launch inleds, att mäta och öka användarnas benägenhet att återbesöka spelet, kallat retention. Målet är att 40 procent av de som genomfört spelets onboarding återvänder dag två och minst 20 procent av dem återkommer dag sju.

2017-05-19
Den 19 maj inleds den tredje och sista fasen av soft launch då mätningarna visar att 90 procent av användarna genomför onboarding och att retention dag två och dag sju når de tidigare uppsatta målen. En ny version av WHM lanseras i Tjeckien där spelets shop har implementerats och i vilken användarna kan göra köp för att öka spelupplevelsen.

2017-05-29 Den 29 maj lanseras World Hockey Manager i Finland på Google Play. Målet är att testa och utveckla spelets monetisering på en starkare mobilmarknad och för att slipa funktioner och göra spelet redo för en kommande global lansering.

2017-09-03 Den första iOS-verisonen av World Hockey Manager lanseras i både Finland och Tjeckien på Appstore.

2017-09-05
Gold Town Games meddelar att World Hockey Manager lanseras i Sverige den 16 september på både Appstore (iOS) och Google Play (Android).

Kort om Gold Town Games
Gold Town Games AB (GTG) är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar helt på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), har släppts i Tjeckien och Finland. Målsättningen är att skapa ett populärt hockeymanagerspel och därefter återanvända designmönster och teknisk plattform till fler managerspel inom andra lag- och arenasporter.

Gold Town Games AB
931 30 Skellefteå