Sista dag för teckning av aktier i GS Sweden AB (GomSpace)

Report this content

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i Australien, Hong Kong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara olaglig. Se även avsnittet VIKTIGT MEDDELANDE nedan.

Idag, onsdag den 1 juni, är det sista dagen för teckning i GS Sweden ABs nyemission. Efter genomförd emission kommer bolaget att noteras på Nasdaq First North Premier.

Erbjudande

Teckningskurs: 12,50 kr per aktie
Emissionsvolym: Emissionen uppgår till 125 000 000 kronor fördelat på 10 000 000 aktier
Minsta teckningspost: 500 aktier
Marknadsnotering: Första handelsdagen på First North Premier beräknas till den 16 juni 2015

Prospekt och anmälningssedel kan laddas ner på:

GomSpaces hemsida: www.gomspace.com

Stockholm Corporate Finance hemsida: www.stockholmcorp.se

Aktieinvest hemsida: www.aktieinvest.se

Investerarbrevet: www.investerarbrevet.se/gomspace

För frågor om pågående nyemission och bolaget, vänligen kontakta:

Niels Buus, VD

E-post: nbu@gomspace.com

Rådgivare
Stockholm Corporate Finance AB är finansiell rådgivare och EY Law AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Erbjudandet. Nordnet Bank AB agerar retail selling agent i samband med Erbjudandet.

Kort om GomSpace
Bolagets verksamhet bedrivs genom det helägda danska dotterbolaget GomSpace ApS med operativt kontor i Ålborg, Danmark. GomSpace utvecklar och säljer produkter samt utför service och underhåll på den globala nanosatellitmarknaden.

GomSpace är en internationellt erkänd leverantör av professionella färdiga nanosatellitlösningar, plattformar och kommersiella komponenter till delsystem och programvarumoduler. Bolaget utvecklar fullständiga satellitlösningar för en rad olika branscher, däribland flyg, sjöfart, jordbruk och säkerhetsrelaterade produkter. GomSpace främsta produkterbjudande till marknaden är förmågan att leverera skräddarsydda plattformar för nanosatelliter utrustade med relevanta nyttolaster som uppfyller specifika kundkrav, och när så efterfrågas, att leverera kompletta uppdragslösningar. Det innebär att GomSpace för kundens räkning hanterar allting avseende utveckling av satelliter, tillverkning, uppsändning och drift. GomSpace kärnkompetens ligger inom satellit- och radioteknik. Med huvudkontor Ålborg, Danmark, känt som ett nav inom radioteknik sedan 1970-talet, har ledningen och nyckelpersoner i GomSpace en grundmurad kunskap rörande komplex radioteknik.

Den globala marknaden uppvisar en stor potential för nanosatelliter. Under de senaste åren har GomSpace ledning övervägt flera alternativa långsiktiga strategier för att möjliggöra för GomSpace att ta tillvara denna tillväxtpotential. En nyemission kommer ge GomSpace tillgång till extra kapital vilket kommer medföra en ännu starkare position än dagens.

Samtidigt som GomSpace anses vara en föregångare och agendasättare på marknaden måste verksamheten ses som högst dynamisk och utvecklingsfokuserad. ”Att åta sig en nyemission i detta skede framstår som ett naturligt steg för oss” förklarar Niels Buus (VD). ”Vi har spenderat det senaste årtiondet åt att, steg för steg, och ofta som föregångare, bygga upp vår marknadsställning likväl marknaden som sådan. I detta skede, och beaktat GomSpace erfarenhet, kommer ett ökat kapitaltillskott att möjliggöra för oss att befästa vår position vilket är nödvändigt. Kapitaltillskottet blir vår inkörsport för expansion vilket genererar ytterligare försäljning. Vi kommer förstärka produktutvecklingen och har planer på att etablera dotterbolag i USA och Singapore. Idag och framöver kommer GomSpace fortsatt betraktas som en föregångare inom verksamhetsområdet, dock kommer fokus att flyttas till att generera, först och främst, en professionell verksamhetsplattform med fokus på volym och effektivitet med ett större mål att generera värde”, sammanfattar Niels Buus.

VIKTIGT MEDDELANDE
Detta dokument har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet. Dokumentet är ett pressmeddelande och inte ett prospekt och investerare ska inte teckna eller köpa värdepapper som avses i detta dokument förutom på grundval av den information som finns i det prospekt som hålls tillgängligt på bolagets, Stockholm Corporate Finances och Aktieinvests hemsida samt på www.investerarbrevet.se/gomspace. Distributionen av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer som får tillgång till detta, eller del av detta, bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande ska inte utgöra ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier, inte heller ska det ske någon försäljning av de värdepapper vilka refereras till häri, i någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande, uppmaning om att köpa eller försäljning skulle kräva framtagande av ytterligare prospekt eller annan erbjudandehandling, eller inte skulle vara lagenlig utan registrering eller tillämpligt undantag från registrering enligt värdepapperslagarna i sådan jurisdiktion.

Detta pressmeddelande varken utgör, eller utgör en del av, ett erbjudande eller en uppmaning om ett erbjudande att köpa eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna omnämnda häri har inte och kommer inte registreras i enlighet med den amerikanska Securities Act från 1933 ("Securities Act"), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering i enlighet med Securities Act eller ett därtill relaterat undantag. Värdepapper omnämnda häri erbjuds inte till allmänheten i USA. Kopior av detta pressmeddelande görs inte och får inte distribueras eller skickas, i sin helhet eller delvis, direkt eller indirekt, till Australien, Hong Kong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA eller till någon annan jurisdiktion där distributionen respektive utskicket av detta pressmeddelande skulle vara olagligt.