Goodtech automatiserer bildelsfabrik

Goodtech Solutions AB har skrivit kontrakt med Kongsberg Automotive angående utbyggnad och uppgradering av befintlig monteringslinje vid fabriken Pruszkow i Polen. Med ny helautomatisk monteringsutrustning ska produktionskapaciteten ökas.

Monteringslinjen för modulventiler för sittkomfort levererades av Goodtech 2011 och nu ska de manuella stationerna som tidigare betjänats av en operatör ersättas med en helautomatisk monteringsutrustning.

Det är Goodtech Solution i Karlstad som ingått kontraktet, som innefattar engineering, design, konstruktion och installation av helautomatiska stationer.  Avdelningen har en unik erfarenhet av produktutveckling och produktionsteknologi. De levererar kompletta produktionslinjer, monteringslinjer, robotceller, testriggar och specialmaskiner för tillverkningsindustrin i de flesta branscher.

Kongsberg Automotive är en global leverantör till bilindustrin. Företaget utvecklar och producerar komponenter till bilar, lastbilar, bussar och fordon för den industriella marknaden. I produktsortimentet ingår system för sittkomfort, kopplingar, kablar för olika tillämpningar, växelspakar, kontroll- och styrsystem stabiliseringsstag, elektronik, specialslangar rör, och rördelar.

För ytterligare information kontakta:

Peter Roman, Försäljningschef, Goodtech Solutions AB, tlf. +46 54 240 320, e-post: peter.roman@goodtech.se
Johan Håkansson, Affärsområdeschef, Goodtech Solutions AB, tel. +46 54 240 325, e-post: johan.hakansson@goodtech.se

Goodtech ASA är noterad på Oslo Börs och har ca 1 400 medarbetare på ett 40-tal orter i Sverige, Norge och på Åland, samt en omsättning om ca 2,2 miljarder SEK. Koncernen levererar projekt, tjänster och produkter inom el- och processteknik, miljöteknik och industriteknik till energi, industri, infrastruktur, bygg och offentlig sektor i Norden.

Snabbfakta

Goodtech har skrivit kontrakt med Kongsberg Automotive angående utbyggnad och uppgradering av befintlig monteringslinje vid bildelsfabriken Pruszkow i Polen. Med ny helautomatisk monteringsutrustning ska produktionskapaciteten ökas. Kontraktsumman uppgår till ca SEK 12 millioner och ska vara färdigställt till i juli 2012.