Dunlop lanserar ett tävlingsdäck för prestandabilar

Nya racingdäcket Sport Maxx Race bygger på 100 års väg- och racingarv

Dunlop, en av världens ledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck, lanserade idag nya Sport Maxx Race på Ascari-racingbanan i Malaga, Spanien. Däcket är särskilt framtaget för att världens snabbaste bilar ska prestera ännu bättre på några av världens mest utmanande racingbanor, samtidigt som förarna ska kunna ta sig igenom hela loppet utan att behöva byta däck.

Dunlop Sport Maxx Race är framtaget för att passa några av världens mest högpresterande bilar på vägarna idag, som Mercedes SLS och C63 AMG Black Series, Audis TT RS och R8, Porsche 911 GT3 och BMW M5.

-       Under hela sin långa historia har Dunlop alltid haft racingdäck för banentusiaster och nu återtar vi pole position i den kategorin genom att lansera Sport Maxx Race, berättar Sanjay Khanna, Dunlops varumärkeschef. Med tusentals timmar av utvecklingsarbete bakom oss har vi tagit hänsyn till minsta lilla detalj för att säkerställa att vi levererar ett däck som kan överföra bilens kraft till vägen med maximal effekt.

Dunlops Sport Maxx Race ger ett pålitligt grepp på torra vägar genom en gummiblandning som är hämtad från motorsporten, med både racingtestad polymer och en greppstärkande silikablandning som anpassar blandningen bättre till vägbanan. Dessutom blir körningen säkrare på våta vägar tack vare fyra inre runtomgående mönsterspår som förbättrar evakueringen av vatten.

För att hjälpa förare att hålla bra balans på bilen i kurvor har Dunlop Sport Maxx Race-däckets asymmetriska spårmönster ett massivt yttre skulderblock, vilket ger bättre kurvtagningsgrepp på banan. Andra förbättringar av kurvtagningsförmågan har däcket fått genom kraftiga vinklade räfflor, vilket ger högre styvhet i sidled.

Däcket har överlägsen stabilitet i hög hastighet vilken skapats genom Dunlops Hybrid-Overlay-teknik med aramid, en mycket hållbar och värmetålig syntetfiber. Aramid används även bland annat inom rymdteknik och för skottsäkra västar.

-       Nya Sport Maxx Race är det perfekta valet för den seriösa sportbilsföraren som vill köra sin bil både till och på banan. Huvudkravet när vi började utveckla Sport Maxx Race var att leverera de bästa racingegenskaperna och ett däck som också kan användas på vanliga vägar och det har vi lyckats med, säger Sanjay Khanna, Dunlops varumärkeschef.

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear - ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se. För mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

PRESSKONTAKT: Lars-Ola Nordqvist, 46 8 410 458 01, e-post: lars@comvision.se

Taggar:

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear - ett av världens största däckföretag med omkring 64 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.se.