Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 Ny teknologi kortar bromssträckan

Goodyears nya generation av högprestandadäck (UHP), Eagle F1 Asymmetric 2, uppfyller ett av bilförarens största behov: bra bromsförmåga. Det nya däcket lanseras med en nyutvecklad teknik, ActiveBraking Technology, som förkortar bromssträckan med upp till tre meter.

ActiveBraking-tekniken i nya Eagle F1 Asymmetric 2 ökar däckets kontakt med vägen vid inbromsning och det ger en betydligt kortare bromssträcka på både vått och torrt väglag. Det här är också en del av Goodyears engagemang och satsning för att öka trafiksäkerheten.

Eagle F1 Asymmetric 2 är den senaste nyheten i Goodyears serie högfartsdäck för sommarsäsongen. Däcket är konstruerat för att överträffa alla de förväntningar som dess framgångsrika föregångare, Eagle F1 Asymmetric, har gett. När föregångaren lanserades fick det de högsta rekommendationerna av ledande experter och vann ett flertal oberoende tester i motormagasin över hela Europa, bland annat med toppbetyg från finska Tuulilasi, de brittiska magasinen Evo och Autocar, tyska Powercar och Auto Zeitung.

Bättre förberedd för det oväntade – med ActiveBraking-teknik
ActiveBraking-tekniken i det nya Eagle F1 Asymmetric 2 gör att däcket får mer kontakt med vägen när man bromsar. Medan vanliga däcks mönsterklackar förändras väldigt lite eller inte alls vid inbromsning, är mönsterklackarna i Eagle F1 Asymmetric 2 utformade så att de böjs under bromsbelastningen så att kontaktytan mellan däcket och vägen blir större. Det ger ett bättre grepp vilket i sin tur leder till kortare bromssträcka.

Utöver ActiveBraking Technology har Goodyear utvecklat en unik gummiblandning av högmolekylära polymerer, en hög silikahalt och harts, som normalt används inom racing för att öka däckens grepp. Den nya gummiblandningen ökar däckens förmåga att fästa på vått väglag.

Ökad prestanda på torrt: väghållning och styrprecision med överlägsen bromsförmåga
Det nya Eagle F1 Asymmetric 2 har en ny och starkare stomme med korslagda lager som gör däcket mer vridstyvt och förbättrar precisionen i styrning, väghållning och bromsförmåga i torrt väglag. Den nya gummiblandningen ger också däcket ett fenomenalt väggrepp, och kombinationen gör att Eagle F1 Asymmetric 2 får överlägsna prestanda i väghållning och manöverförmåga på torra vägar. Även den lägre däckvikten bidrar till den förbättrade prestandan eftersom fordonets ofjädrade massa har minskats och att däcket därmed får en tätare kontakt med vägytan.

Rekommenderat av TÜV: kortare bromssträcka på torra och våta vägar
Eagle F1 Asymmetric 2 genomgick omfattande tester av den oberoende testorganisationen TÜV SÜD Automotive på banor i Frankrike och Tyskland under december 2010. Däcket fick oerhört bra testresultat, med tre meter kortare bromssträcka på vått väglag jämfört med det genomsnittliga resultatet hos de tre ledande konkurrenterna i testerna. När Eagle F1 Asymmetric 2 hade stannat helt, rullade fortfarande konkurrenterna med en snittfart på 24 km/h1.

Däcket presterade även bra i broms- och manövertesterna på torrt underlag, där bromssträckan var två meter bättre än det genomsnittliga resultatet för de tre konkurrenterna. Även på torrt underlag rullade konkurrenterna fortfarande i en medelhastighet på 24 km/h när Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 redan hade stannat helt.1

TÜV SÜD Automotives tester bekräftar dessutom att Eagle F1 Asymmetric 2 har lägst rullmotstånd i sin däckkategori, med 7% bättre rullmotstånd [1] än sina konkurrenter.

Reducerad bränsleförbrukning och CO2 utsläpp
I nya Eagle F1 Asymmetric 2 ingår också Goodyear’s berömda FuelSaving-teknik som minskar bränsleförbrukningen och ger mindre CO2-utsläpp. Goodyears ingenjörer har arbetat med förbättringar på tre områden:

•   Att minimera däckets vikt genom mindre gummi och att optimera däckets konstruktion för att reducera värmealstring och rullmotstånd;
  •   Ett yttre gummiskikt med silika bidrar till lägre värmealstring;
  •   En aerodynamisk sidväggsdesign ger betydligt lägre luftmotstånd och minimerar energiförlusten, speciellt i högre hastigheter.

Lägre bullernivå
Med Eagle F1 Asymmetric 2 färdas man lugnt och tyst. Ett nytt klackmönster och en nyutvecklad konstruktion med 64 klackar på utsidan och 72 klackar på insidan bidrar till att minska däckljudet.

Längre körsträcka
Med hjälp av datoroptimering av däckets hålrum och gummimönstrets hårdhet skapas ett jämnare tryck over hela däckets fotavtryck så att slitaget minskar och däckets livslängd ökar.

Många dimensioner
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 levereras i 29 populära dimensioner:

235/50R18 XL 101 Y
255/30R19 XL 91 Y
265/30R19 XL 93 Y
275/30R19 XL 96 Y

Under 2012 kommer ytterligare 21 dimensioner att tillkomma.

[1] Jämfört med det genomsnittliga resultatet av 3 ledande konkurrenter. Bromssträcka på våt väg från 80km / h till 20km / h, bromssträcka på torr väg från 100 km / h till 0km / h, mätt av TÜV SÜD Automotive i december 2010, däckstorlek: 255/40R19; testbil: Audi A7; Plats: Mireval (FR) & Garching (GE), Rapport nr: 76244706-1

PRESSKONTAKT: Lars-Ola Nordqvist, +46 8 545 063 21, e-post: lars@comvision.se

Om Goodyear Dunlop Nordic

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se .

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 26 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate .

Taggar:

• Goodyear Dunlop Nordic