Goodyear OptiGrip Det intelligenta däcket som håller hela vägen

Svensk polis meddelade alarmerande siffror sommaren 2010 , efter sin årliga säkerhetskampanj " Tire raid ", och en europeisk undersökning som gjorts av Goodyear Dunlop bekräftar problemet . Allt fler bilar körs på utslitna däck och har olagligt däckmönsterdjup. Detta är en av de främsta orsakerna till olyckor och dödsfall i trafiken. Men tack vare däcket Goodyear OptiGrip, med inbyggd intelligens, kan okunskapen kring däcksäkerhet motverkas. OptiGrip får nämligen både ett nytt slitbanemönster och nya gummiblandningar när däcket slits och förlänger på så vis däckets livslängd.

Förra året genomförde Goodyear Dunlop en trafiksäkerhetsundersökning i sju europeiska länder där bilförare fick ge sin syn på trafiksäkerhet. Undersökningen bekräftade bland annat vad tidigare undersökningar i de nordiska och baltiska länderna redan har upptäckt, att få bilförare kontrollerar sina mönsterdjup eller däckens lufttryck regelbundet och kör därför på osäkra däck. Detta har allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten. Om man kör slitna däck på våta vägar förlorar man bland annat kontakten med vägen vilket ger sämre bromsförmåga och styrning. Föraren måste därför köra än mer försiktigt för att undvika en olycka.

Säkerhetskampanjen ”Tire Raid” visade att antalet bilar som körs på däck med olagligt lågt däckmönsterdjup, med mindre är 1,6 mm djup, har ökat. Antalet ökade från 4,5% till 5% år 2009 och upp till 8% förra året. Lika oroväckande är en undersökning som motormagasinet Auto Motor & Sport gjorde förra året som visar att 48 % av förarna inte räknar utslitna däck som ett stort säkerhetsproblem och en orsak till olyckor i trafiken. [1]

Goodyear har under många år investerat på att utveckla säkrare däck med bättre prestanda och lägre miljöpåverkan. Det har resulterat i flera banbrytande däcknyheter, till exempel det Svanenmärkta däcket EfficientGrip och det intelligenta prestandadäcket OptiGrip som har en revolutionerande lösning på problematiken kring säkerhet och slitna mönsterdjup.

Goodyear OptiGrip är ett däck med flera liv, vilket ger bättre prestanda och högre säkerhet genom däckets hela livslängd. När däcket blir slitet öppnar dess inbyggda intelligens upp ett andra slitbanemönster, genom den revolutionerande SmartWear-tekniken, som gör att OptiGrip upprätthåller sin höga prestanda även när däcket är slitet. Däckets översta gummiblandning har utformats för att ge utmärkt väggrepp på torra vägar och den underliggande gummiblandningen som slits fram förbättrar greppet på våta vägar och motverkar vattenplaning.

OptiGrip ger bättre säkerhet och prestanda under dess hela livslängd med 20 % kortare bromsträcka på vått underlag, 5 % kortare bromssträcka i 10 000 km vilket ökar till 20 % kortare bromssträcka i 30 000 km. Det har också 6 % bättre motstånd mot vattenplaning när det är slitet jämfört med nya däck. [2]

Det intelligenta däcket Goodyear OptiGrip kan därför vara en lösning på problemet med okunskapen hos förare som kör sina däck trots att de passerat bäst före datumet. Förutom att det varar mycket längre, presterar det som ett nytt däck genom hela sin livslängd.

[1] Auto Motor & Sport, 2010

[2] Testade mot två ledande konkurrenter i april 2008 av TÜV SÜD Automotive, däckstorlek: 225/45R17, testbil: VW Golf, Rapport: #76230122-1

PRESSKONTAKT: Lars-Ola Nordqvist, Tel. +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Om Goodyear Dunlop Nordic

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se .

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 26 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate .

Taggar:

• Goodyear Dunlop Nordic