Goodyears största däck stort som en elefant!

Stockholm, 13 mars 2014 – Goodyear får ofta frågan ’hur stort är det största däcket ni gör?’  Svaret är offroad-däcket RM-4A+ i storlek 59/80R63, som är lika högt som en stor elefant och väger ungefär lika mycket[1].
Det här massiva OTR-däcket ingår i vår RM-däckserie (Rock Mining) och är framtaget för att bära hundratals ton sten och andra material.

Det här gigantiska däcket med en fälgdiameter på 63 tum säljs värden över för montering på världens största gruv- och schaktmaskiner som används i kol-, sten-, guld- och koppargruvor.

Med en total diameter på 4,023 meter är det högre än den tillåtna höjden för de flesta semitrailers i Europa (4 meter) och en meter högre än en basketkorg.  Dess 5 400 kg är fulla med avancerad teknik och kan bära laster på 100 000 kg i hastigheter upp till 50 km/h.

De tekniska lösningar däcket innehåller är relaterade till dess material, konstruktion och design.  Det har en stålstomme och bältkonstruktion, och precisionstillverkas med toppmodern, helt integrerad däcktillverkningsutrustning.  Datorsimuleringsverktyg användes när däcket utformades och Goodyear har ett nära samarbete med OEM-tillverkare för att säkerställa att däcket passar deras fordon.

Goodyears 63-tumsdäck är utformat för optimala prestanda.  Det har Goodyears svalgående CycleMax-gummiblandning samt låsande mittlinjespår för ökad stabilitet och ytterligare värmeavlastning.  Högt vinklade/icke-riktade spår stärker greppet och en urgröpning i sidoväggen bidrar till att minska värmealstringen.

63-tumsdäcket finns i två storlekar: 53/80R63 och 59/80R63, med tre blandningsvariationer och två mönsterdjup (E3 och E4), vilket ger totalt 12 tillgängliga varianter.

Taggar:

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear - ett av världens största däckföretag med omkring 64 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.se.