Nytt industridäck lanserades från Goodyear på BAUMA 2013

München, 15april 2013 – Goodyear lanserar ett nytt radialdäck för industriellt bruk.  Goodyear EV-4C, som har bra stabilitet och låg timkostnad, avtäcktes i måndags i monter B22 i sal 12 på Bauma 2013, en mässa för byggfordon och byggmaskiner i München, Tyskland.

Goodyear EV-4C är i första hand framtaget för grensletruckar som används i hamnar världen över.  Det har en innovativ CAD-utvecklad slitbana som minskar vibrationerna från klackarna, vilket ger utmärkt förarkomfort och jämnt slitbaneslitage.  Sidoväggarnas förstärkningar av nylon minskar risken för skador vid sammanstötningar, vilka annars kan medföra kostsamma stillestånd.  Ytterligare förbättringar kommer från stominläggen och stommen, som är starkare för högre stabilitet och produktivitet.  Tack vare slitbanans design har däcket bra grepp och bromsförmåga i väta.  Det rejäla mönsterdjupet ger längre livslängd, vilket sänker timkostnaden.  Däcket är slanglöst och finns i storlekarna 16.00R25 och 480/95R25.

Det här däckets robusthet såväl som högre stabilitet och produktivitet gör det mycket attraktivt för operatörer”, säger Octavian Velcan, vd för Goodyears OTR-däck i Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Hantering av containrar, i synnerhet vid lastning och lossning av skeppslaster, är ofta förenat med stor tidspress. Hastighet och tillförlitlighet är de två viktigaste faktorerna vid hantering av containrar och det här däcket presterar i båda fallen”.

EV-4C är det senaste tillskottet till Goodyears omfattande utbud av däck för hamnar och industrier.  Den radiella EV-serien utgörs av sex designer som täcker såväl containerhantering som andra användningsområden.  Dessa däck är framtagna särskilt för hantering av tunga laster och har utmärkt stabilitet, samtidigt som slitbanan håller längre och timkostnaden är låg tack vare specialframtagna slitbaneblandningar.

Taggar:

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear - ett av världens största däckföretag med omkring 64 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.se.