Stockholm 21 april 2006 Google lanserar ny sökmotor för företag - OneBox

Report this content

Google presenterar idag ”OneBox”, en sökmotor som ger företag en ny möjlighet att säkert söka efter information i det egna – och andra företags – datasystem.

Uttrycket ”OneBox” innebär att en enda sökning via Google.com ska ge specifik information om till exempel avgångstider för flyg, lokalt väder eller aktiepriser. Med Google ”OneBox” for Enterprise blir företagsinformation som kontakt- och mötesinformation, försäljningsstatistik eller orderstatus omedelbart tillgänglig. - I samarbete med flera av världens ledande aktörer inom utveckling av företagsapplikationer har Google utvecklat en ny sökmotor som kan överbrygga de hinder som stoppar spridning av information inom företag, säger Tomas Norgaard, försäljningsansvarig mot företag i Norden på Google. - Genom att använda Google OneBox for Enterprise kan företag enkelt och säkert söka information att i alla sina källor, till exempel e-postservrar, affärssystem, kalendrar, adressböcker, kunddatabaser och intranät, säger Norgaard. Nya partnerskap ger kontinuerlig utveckling av OneBox for Enterprise Google utvecklade Google OneBox for Enterprise i samarbete med några av världens ledande aktörer inom företagsinformationssektorn. Cisco bidrar med telefonkonferensinformation från Cisco Call Manager. Cognos levererar försäljningssiffror, bruttomarginaler, Oracle står för diverse information från Oracle Applications som orderstatus och ERP information. SAS har granskning av företagsdata inkluderande prognoser och inkomstrapportering. Andra partners är Employease, Salesforce.com och NetSuite. Nya Funktioner för förbättrad räckvidd, säkerhet, relevans och prestanda Nya Google Search Appliance inkluderar en rad nya funktioner designade för att förbättra säkerheten, relevansen, räckvidden och utförandet av företagsinformation. Räckvidd: applikationer i Google OneBox for Enterprise ger innehållssökningar i ett stort antal programvaror anpassade för företag Native File System Crawler innefattar allt innehåll i Windows baserade system (mer är 220 filtyper så som Microsoft Word, PowerPoint, pdf etc.) Säkerhet: mjukvaran medför utvidgad säkerhet och verifieringsmöjligheter, inkluderande LDAP och standardiserade SAML. Kvalité: sökrelevansen ökas genom sökmotorns kontext- och synonymkänslighet, utvecklingen är baserad på mångårig erfarenhet från Google.com ny indexering av extern förvaring av metadata i dokument och hantering av innehållssystem. Prestanda: hanterar upp till 25 förfrågningar per sekund på en server (en ökning med 500 procent). Förvaring av upp till 3 miljoner dokument på en server (100 procents ökning) Dessa funktioner, inkluderat Google OneBox for Enterprise, finns tillgängliga som del av Google Search Appliance eller som gratis uppdateringar av redan existerande system. För mer information angående Google Search Appliance, vänligen se: www.google.com/enterprise För mer information, tekniska specifikationer för utveckling av Google OneBox for Enterprise samt för en fullständig förteckning över Google OneBox for Enterprise modulutbud, vänligen se: www.google.co.uk/enterprise/gsa