Independent Hotel Group tar ställning för ren mat

Boutiquehotellet Görvälns Slott och Hufvudsta Gård Mat & Möten som båda ingår i Independent Hotel Group lyfter sin matupplevelse ytterligare och satsar på ren och god mat genom konceptet konceptet Clean Eating by us™. Något som koncernen hoppas ska kunna bidra till att gästerna både mår bättre och blir ännu snyggare.

- Jag har länge funderat på vad jag själv stoppar i mig och förstått vikten av riktig mat, lagad med äkta råvaror utan tillsatser och skräp. Jag mår bättre utan tillsatser och gifter i kroppen och försöker sedan en tid att äta mest clean food - d.v.s ren mat som inte är processad eller tillverkad i fabrik. Det säger Maria Eklund, konceptutvecklare och grundare till koncernen. - Tankarna kring vår miljö och hållbarhet har också blivit viktigare och mer närvarande. Independent Hotel Group stöder Världsnaturfonden och är sedan förra året Marinfadder då vi menar att världshaven är grunden till all hälsa och med friska hav och friska fiskar får vi friskare människor.

Independent Hotel Group har tagit fram ett koncept där man utgår från Clean Eating och gjort ett antal ställningstaganden. Helt enkelt för att gästerna ska må så bra som möjligt, även fysiskt, under vistelsen. Bakom konceptet står Maria Eklund, som tillsammans med de två kökscheferna Andreas Printz och Patrik Rodehed tagit fram Clean Eating by us™.

- Genom att äta medvetet och välja bort sådant som vi vet inte är bra för kroppen förbättrar man inte bara sitt psykiska välbefinnande utan även sina fysiska förutsättningar. Allt från bättre humör och fräschare hy till ökad prestationsförmåga, minskade inflammationer och ett bättre sexliv fortsätter Maria. - Vi vill servera god mat, lagad med bästa tänkbara råvaror för människan och vår miljö.

I sitt koncept gör Independent Hotel Group ett antal ställningstaganden som att:

• All mat lagas från grunden av bästa tänkbara råvaror och man undviker processad mat och tillsatser - Clean Food.
  • Fisk ska vara ASC, MSC eller KRAV-märkt och gärna linfångad
  • Kött ska var KRAV-märkt eller från små gårdar med ekologisk produktion
  • Kött ska komma från välmående och glada djur
  • Palmolja väljs bort
  • Svinnet ska minimeras och vi försöker ta tillvara hela råvaran med målet Zero Waste
  • Rättvisemärkta råvaror ska alltid proriteras

- Viktigt för oss i köket är att ta vara på hela djuret och inte bara en enstaka detalj. Genom att ta ett tankevarv till när vi skapar rätterna i menyplaneringen kan vi till exempel dra ner på köttåtgången och mer bygga rätten runt grönsakerna. På så sätt bidrar vi också tydligt till ett minskat svinn säger Patrik Rodehed, kökschef på Hufvudsta Gård Mat & Möten.

Det Independent Hotel Group satsar på är råvarorna och sättet de kombineras på och tillagas. Inte en flykt från kolhydrater och kalorier utan en enad medvetenhet om bra mat av hög kvalitet med massor av bra näring som alltid lagas från grunden.

- Att jag kan hämta fläder från trädet utanför, plocka svampen i skogen jag ser från fönstret och samla skott och blad på ängen ner mot vattnet, gör mig trygg i vad jag serverar, säger Andreas Printz, kökschef i restaurang Galleriet på boutiquehotellet Görvälns Slott. - Serverar jag viltkött på menyn så väljer jag helst det som kommer från skog och mark runt Görväln tillägger han. - All fisk vi serverar ska vara ASC, MSC eller KRAV-märkt . Självklart väljer vi helst närodlat och ekologiskt.

Clean Eating by us™ är en övergripande satsning som omfattar all mat som serveras på Hufuvdsta Gård Mat & Möten och i restaurang Galleriet på Görvälns Slott från den 2/4 2018.

Maria Eklund
Strategic concept developer & Co- founder
maria.eklund@ihgab.se

Niklas Zhovnartsuk
Director of Cuommunications & Brands
niklas.zhovnartsuk@ihgab.se

Vi tog över Görvälns Slott år 2008 och förvandlade den då förfallna fastigheten till ett boutiquehotell som idag är ett av Sveriges bästa. Vi har ritat och projekterat Görvälns 45 hotellrum helt själva och lagt ner både själ och hjärta i rummen. Det är inte bara vi som är stolta och nöjda med resultatet – vi har vunnit flera priser och våra hotellrum har fått stor uppmärksamhet i media, både i Sverige och internationellt. I januari 2017 blev Görvälns Slott till exempel utnämnt till Stockholms bästa hotell av TripAdvisor. I april 2016 lanserades ”Restaurang Galleriet” på Görvälns Slott som en publik restaurang med sikte på att vara en av de absolut bästa i Sverige. Restaurangen fick White Guide "Mästarklass"-rankning (27:e bästa i Sverige) redan samma år. Visionen är att driva Sveriges enda riktiga ”Hide Away” och att skapa en kreativ mötesplats för livsnjutare, som liksom vi själva älskar god och hälsosam mat, gott vin, smarriga drinkar och inte minst – att mötas i en vacker miljö.