Maria och Johan Eklund är årets företagare i Järfälla

Grundarna till boutiquehotellet Görvälns Slott, Maria & Johan Eklund, mottog Järfälla kommuns prestigefulla utmärkelse Årets företagare vid en frukostcermoni på onsdagsmorgonen.

- "Jag är naturligtvis både väldigt glad och stolt, men också rörd" säger Maria Eklund, som tillsammans med Johan grundat och byggt upp hotellet. "Jag har ju mina rötter i Viksjö, så Järfälla ligger mig naturligtvis väldigt varmt om hjärtat".

Hon fortsätter -"Att få motta det här priset ser jag ett kvitto på att vi verkligen har lyckats med vår vision att skapa något unikt i Järfälla. Ett hotell och en mötesplats som inte redan fanns på den svenska marknaden. På så sätt har vi också bidragit till att sätta Järfälla på kartan, inte bara i Sverige utan även internationellt".

Entreprenörsparet Maria och Johan Eklund tog över Görvälns Slott 2008 och skapade sitt drömhotell. Ett modernt och annorlunda hotell där individuellt inredda rum i en stilsäker blandning av bladguld, marockanskt kakel, varsamt renoverade originaldetaljer med ett inslag av rock'n roll har lockat såväl svensk som utländsk publik. I början av 2018 plockades Görvälns Slott in som medlem på den engelska hotellsajten HIP Hotels som ett av sju hotell i Skandinavien.

- "Att vi har fått den här utmärkelsen som Årets Företagare i Järfälla betyder naturligtvis jättemycket, säger Johan Eklund, medgrundare och VD för företaget. "Nu sammanfattar vi de första tio åren som framgångsrika och ser med tillförsikt fram emot ytterligare tio år där vi lyfter Görvälns Slott till nya höjder, i nära samarbete med Järfälla kommun".

Juryns motivering:

"Maria och Johan Eklund har sedan övertagandet av  2008 skapat ett av Sveriges bästa boutiquehotell, med en prisad tillhörande restaurang. Idag 10 år senare är Görvälns slott ett av Järfällas finaste besöksmål med en strid ström av svenska och utländska besökare. Johan Eklunds framgång med Görvälns Slott AB har uppnåtts genom hårt arbete och en vågad vision i en mycket konjunkturkänslig bransch".

Johan Eklund
CEO/Founder
johan.eklund@ihgab.se

Independent Hotel Group skall med ett utanför-boxen-perspektiv erbjuda marknaden ett urval av Sveriges bästa och mest kända varumärken i hotell- och mötesbranschen. Idag äger och driver koncernen Hufvudsta Gård Mat & Möten, Görvälns Slott samt hotellbloggen Hotelhunters.se där vi delar med oss av våra upplevelser i våra ständigt pågående jakt efter att hitta de mest spännande hotellen i världen.Vi tror på individuella koncept där vi tar tillvara på varje fastighets egna unika attribut. Vår portfolio väljs ut och skapas med obeveklig passion för detaljer och atmosfär för att leva upp till vårt löfte och de precisa önskemålen från varje gäst. Vår vision är att skapa mötesplatser som inte redan finns.

Om oss

Vi tog över Görvälns Slott år 2008 och förvandlade den då förfallna fastigheten till ett boutiquehotell som idag är ett av Sveriges bästa. Vi har ritat och projekterat Görvälns 45 hotellrum helt själva och lagt ner både själ och hjärta i rummen. Det är inte bara vi som är stolta och nöjda med resultatet – vi har vunnit flera priser och våra hotellrum har fått stor uppmärksamhet i media, både i Sverige och internationellt. I januari 2017 blev Görvälns Slott till exempel utnämnt till Stockholms bästa hotell av TripAdvisor. I april 2016 lanserades ”Restaurang Galleriet” på Görvälns Slott som en publik restaurang med sikte på att vara en av de absolut bästa i Sverige. Restaurangen fick White Guide "Mästarklass"-rankning (27:e bästa i Sverige) redan samma år. Visionen är att driva Sveriges enda riktiga ”Hide Away” och att skapa en kreativ mötesplats för livsnjutare, som liksom vi själva älskar god och hälsosam mat, gott vin och inte minst – att mötas i en kreativ miljö.