Återinvigning av Spegeldammen i Botaniska trädgården

Förra årets hårda vinter orsakade svåra skador på Spegeldammen i Botaniska trädgårdens entréparti. Under de senaste månaderna har dammen genomgått en totalrenovering och kan på fredag återinvigas.

-  Spegeldammen är Botaniskas signum och vi är glada att den återigen kan tas i bruk, säger Botanisk trädgårdens förvaltningschef Mari Källersjö.

Renoveringen har kostat ca 1,6 miljoner kronor. Göteborgs botaniska trädgård är en del av Västra Götalandsregionen och pengarna har beviljats av regionstyrelsen.

Invigning för inbjudna och press fredag 29 april kl 14.
Botaniska trädgårdens entréparti.

Invigare är Sören Kviberg, ordförande i Västra Götalandsregionens miljönämnd.

Spegeldammen stod klar 1925, två år efter Botaniska trädgårdens invigning.  Dammen är perspektivbyggd vilket innebär att den östra kortsidan är 3 meter kortare. Detta skapar intrycket av att dammen är längre än den egentligen är. Den ritades av professor Lars Israel Wahlman, som bland annat också ritat Tjolöholms slott.

I dammen står en vattensprutande najad av Carl Milles. Det är en av två najader som Milles skapade till Slottsskogen men då de blev refuserade placerades den ena år 1931 i Botaniska trädgården och den andra i Keillers park.

I slänten ovanför dammen finns en motivplantering där två olika motiv planteras varje år. Det första med vårblommor, främst penséer, det andra med sommarblommor. Årets första motiv är kaninen Lill-Vit ur den folkkära sagan ”Pricken” av Margret och Hans Rey från 1945.

Kaninen är planterad med ca 600 plantor vita, rosa och orangefärgade penséer samt med grön helgonört (Santolina rosmarinifolia).

Kontaktperson: Mari Källersjö tel 0703 - 61 39 88

Taggar: