Fint miljöpris till Botaniskas Gröna Rehab

Botaniska trädgårdens verksamhet med rehabilitering i trädgårdsmiljö. Gröna Rehab, har tilldelats Centerpartiets miljöpris 2009. Gröna Rehab delar priset med Alnarps rehabträdgård och i motiveringen står bland annat "Centerpartiet vill med 2009 års Miljöpris lyfta fram insatserna både i Alnarp och Göteborg för att de sätter fokus på människans behov av att finna läkekraft i naturen".

Priset är på 10 000 kronor var och diplomet är undertecknat av Centerpartiets partiledare Maud Olofsson.

- Vi är naturligtvis mycket stolta över detta miljöpris, säger Gröna Rehabs verksamhetsledare Eva-Lena Larsson som tog emot priset av partisekreterare Anders Flanking i Gröna Rehabs lokaler i Lilla Änggården. Pengarna ska hon använda som grundplåt till en studieresa med hela personalen till England där man sedan länge arbetar med trädgårdsterapi.

Projektet Gröna Rehab blir, trots kristider, en permanent verksamhet inom Göteborgs botaniska trädgård och Västra Götalandsregionen. Det formella beslutet fattas på regionfullmäktigemötet 15 - 16 juni. Gröna Rehab erbjuder långtidssjukskrivna, med Västra Götalandsregionen som arbetsgivare, rehabilitering som bygger på kunskap om naturens och trädgårdens förmåga att ge återhämtning och minska stress.

Hela motiveringen finns bifogad som pdf.

Presskontakt: Agneta Green tfn. 0707-408019