Kronprinsessparet besöker Botaniska trädgården i Göteborg

Onsdagen 31 augusti kommer Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel till Göteborg för att bland annat besöka Göteborgs botaniska trädgård och verksamheten Gröna Rehab.

Dagen i Göteborg är en bröllopspresent från Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad och Länsstyrelsen i Västra Götaland . Den omfattar också ett besök hos GKSS seglingsverksamhet för ungdomar med funktionsnedsättning. Rubriken för dagen är ”En god hälsa för alla”.

Kronprinsessparet anländer till Botaniska trädgården ca kl 13.45 och hälsas välkomna av Botaniskas förvaltningschef Mari Källersjö och styrelsens ordförande Vivi-Ann Nilsson. Paret går sedan huvudvägen upp genom trädgården till stora gräsmattan där lunch serveras för inbjudna gäster.  Under lunchen spelar El Sistema – Hammarkullen.

På eftermiddagen besöker Kronprinsessparet Gröna Rehab som är Botaniska trädgårdens och Västra Götalandsregionens verksamhet där regionens anställda, som är sjukskrivna för stressrelaterade sjukdomar, erbjuds rehabilitering i trädgårdsmiljö. Man ordnar också kurser i stresshantering för chefer och medarbetare. Gröna Rehab har varit en verksamhet inom Västra Götalandsregionen i 5 år. Gröna Rehab kombinerar i sitt arbete kunskapen om trädgårdens och naturens goda inverkan på hälsan med etablerade metoder inom sjukgymnastik, arbetsterapi och psykoterapi.

Göteborgs botaniska trädgård är en verksamhet inom Västra Götalandsregionen och för Kjell Nordström, ordförande i regionfullmäktige, var valet av Botaniska trädgården naturligt.

- Västra Götalandsregionen valde att visa upp Botaniska trädgården och Gröna Rehab för att det är verksamheter som vi är väldigt stolta över. Botaniska trädgården är en vacker plats som är öppen för alla där man verkligen kan må bra och odla en god hälsa.

Anställda och ledning i Botaniska trädgården är naturligtvis glada och stolta över besöket:

-  Vi är väldigt glada över att Västra Götalandsregionen tänkte på Botaniska trädgården när de planerade bröllopsgåvan till Kronprinsessparet. Det är naturligtvis väldigt roligt att få ta emot paret i trädgården och visa upp vår verksamhet,  vi hoppas att de kommer att få en fin dag här, säger Botaniska trädgårdens förvaltningschef Mari Källersjö.

Allmänheten är välkommen att närvara. Observera att tillgängligheten i trädgården är begränsad under dagen och att Klippträdgården är stängd för allmänheten under eftermiddagen.

Frågor om tillgänglighet för pressen besvaras av Anita Nilsson, pressansvarig på Länsstyrelsen
Tfn 0736-60 51 18

Mer information hittar du på Länsstyrelsens hemsida

Taggar: