Sir David Attenborough planterar träd i Göteborgs botaniska trädgård

Idag var en stor dag för Botaniska då Sir David Attenborough planterade en rödblommig magnolia vid trädgårdens skolbyggnad. Planteringen skedde i samband med den klimatkonferens som The Perfect World Foundation arrangerade i Botaniska under dagen.

-       Det är en stor ära för oss att Sir David Attenborough besöker Botaniska trädgården, speciellt i samband med någonting så viktigt som en klimatkonferens. Sir David är en förebild för många av oss som arbetar med naturvetenskap och att han har lämnat ett avtryck i vår trädgård i form av ett träd är fantastiskt, säger Mari Källersjö, prefekt och förvaltningschef i Botaniska trädgården

Det var en pigg 92-åring som klättrade upp till planteringsstället vid Botaniskas skollokal. Där hjälptes han och botanist Henrik Sjöman åt med planteringen. Sir David själv var mycket nöjd över valet av träd, som ju som han själv sa, är en av de äldsta växtarterna i världen. Under konferensen höll David Attenborough en positiv ton och menade att det finns mycket som går åt rätt håll och att människan har förstört mycket men kan också vända det rätt.

Den utvalda Magnolia sprengeri har en lång historia då den först upptäcktes i Kina för ca 100 år sedan av växtsamlaren Ernest Henry Wilson men kom på avvägar. 2007 återfanns den av Botaniskas botanist Henrik Sjöman och Erland Ejder tillsammans med kinesiska kolleger. Den finns idag äntligen i odling i Sverige. Det unika med den är att dess blomma är purpurröd rakt igenom, något som bara återfinns hos de individer som växer i den dalgång där den upptäcktes. Magnolia sprengeri är vanligtvis är vit eller rosa.

Konferensen invigdes av Göteborgs borgmästare Lena Malm, kommunalrådet David Lega och Sarah, The Duchess of York.

Övriga talare under dagen:

Sir David Attenborough, världens mest kända natur- och djurjournalist, och mannen bakom den brittiska rösten i de flesta av naturprogrammen på TV under de senaste 40 åren.

Dr. R.K Pachauri, före detta ordförande för FN´s Klimatpanel och mottagare av Nobels Fredspris 2007.

Sarah, The Duchess of York, The Perfect World´s globala ambassadör kommer att hålla i paneldebatten.

Mats Torring, Affärsutveckling på Stena Recycling

Rags & Lars Jacosson, grundare av The Perfect World Foundation och solenergibolaget United Sun Systems.

Shannon Elizabeth, skådeseplerska som också driver den ideella organisationen Animal Avengers.

Palle Stenberg, VD på Nudie Jeans som vill arbeta för att göra världen mer rättvis genom just jeans.

I kväll mottar Sir David Attenborough The Perfect World Foundations hederspris vid den årliga välgörenhetsgalan The Polar Bear Ball på Rark Hotell i Göteborg.

För mer information om Magnolian, kontakta Botaniskas Botanist Henrik Sjöman tel 070 0206356

För information om Perfect World Foundation, kontakta Daniel Wilke tel 073 6329827

Taggar:

Citat