arvato Financial Solutions, Gothias ägarbolag, förvärvar det holländska bolaget AfterPay

Report this content

Gothia/arvato förstärker sin europeiska närvaro genom  förvärv av det holländska bolaget AfterPay, som erbjuder betalningslösningar online i Nederländerna och Belgien. AfterPay har en ledande ställning på den holländska marknaden och har växt mycket snabbt sedan starten 2009.

Den europeiska marknaden för faktura- och delbetalningslösningar online växer snabbt allteftersom fler och fler konsumenter och e-handlare efterfrågar andra betalsätt än kreditkort. Detta har lett till att nya spelare etablerar sig på olika marknader; en sådan spelare är AfterPay, som med innovativa, kundvänliga och säkra fakturabetalningar blivit marknadsledare i Holland.

”AfterPay har en modern plattform och ett attraktivt erbjudande för både handlare och konsument. Verksamheten matchar därför perfekt vår befintliga produktlinje för onlinebetalningar, PayByBill” säger Trond Kristian Andreassen, CEO på Gothia.

”Vi ser en växande efterfrågan från våra e-handlare där man vill etablera sig på flera europeiska marknader och då givetvis erbjuda konsumenten samma valfrihet avseende betalsätt som vi är vana vid i Norden. Köpet av AfterPay ger oss möjlighet att göra detta på ett utmärkt sätt även i Holland och Belgien” avslutar Andreassen.

AfterPay kommer att integreras i Gothias systemplattform, och e-handlaren kommer alltså även fortsättningsvis bara att behöva göra en enda integration för att kunna erbjuda faktura- och delbetalningslösningar på samtliga marknader.

Om AfterPay

Sedan etableringen 2009 har AfterPay blivit den ledande leverantören av fakturabetalningslösningar online i Holland. Bolaget har profilerat sig som ett innovativt, kundvänligt och säkert betalningsalternativ, och erbjuder alla de sedvanliga tjänster som normalt ingår i en fakturalösning online. Bolaget är också långt framme på områdena mobila betalningar och olika e-wallet-lösningar. Se mer på www.afterpay.nl.

Om Gothia/arvato Financial Solutions

Gothia, som tillhandahåller ett brett utbud av finansiella tjänster genom hela faktureringskedjan, ägs sedan sommaren 2013 av det tyska bolaget arvato Financial Solutions. Bolaget finns i 18 länder och har 6 000 anställda. Fokus ligger i att erbjuda flexibla totallösningar för betal- och fakturaflöden offline, online och detaljhandeln. Bolaget bedriver också en omfattande inkasso- och portföljförvärvsverksamhet.

Onlinebetalningar tillhandahålls i nuläget under varumärkena PayByBill och Trust´n Pay (det sistnämnda på den tyska marknaden).

www.gothiagroup.com

www.arvato-infoscore.de