KBT en framgångsrik metod för ungdomar med psykosociala problem

Forskningen visar att kognitiv beteendeterapi(KBT) är en effektiv metod för att hjälpa ungdomar med psykosociala problem att förändra sina levnadsmönster. Genom att ifrågasätta värderingar, attityder och grundantaganden kan individen skapa nya sätt att tänka och därmed förändra sitt beteende.

Nu har den viktiga och högaktuella boken Från brott till genombrott. Kognitiv beteendeterapi för tonåringar med psykosociala problem reviderats. Boken har stark förankring i modern psykologisk grundforskning. Boken innehåller dessutom många konkreta exempel, utförliga fallbeskrivningar och arbetsblad som kan användas i det dagliga arbetet. Läsaren får såväl kunskap som metoder för att praktiskt använda KBT i möten med antisociala ungdomar.
I denna upplaga har större fokus lagts på hur behandlingen kan anpassas till varje klients särskilda behov och förutsättningar. Avsnitten om behandlingsplanering och återfallsprevention har fördjupats och struktur och språk har gjorts mer tillgängliga.

Boken vänder sig till lärare, socialarbetare, psykologer, behandlingsassistenter och andra som möter dessa ungdomar i sitt arbete, eller som vill lära sig mer om KBT-behandling av klienter med psykosociala problem.

Författaren Martin Lardén är forskare och psykolog. Han är centralt sakkunnig i behandlingsfrågor vid Kriminalvården och verksam vid Centrum för vårdprevention. Han har tidigare varit verksam vid Statens institutionsstyrelse, SiS.

Titel: Från brott till genombrott. Kognitiv beteendeterapi för tonåringar med psykosociala problem.
Författare: Martin Lardén, SiS
ISBN: 978-91-7205-618-3
2009, 2:a upplagan
174 sid
Pris 255:- exkl moms

Vill du beställa ett recensionsexemplar?
Kontakta Marie Boström, förlagsassistent, 08-462 26 68, marie.bostrom@gothiaforlag.se

Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, emma.wistrand@gothiaforlag.se, 08-462 26 71

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media koncernen.