Kunskap om diabetes ger bättre liv för barn

En bra diabetesvård kräver bra kunskaper om sjukdomen hos barnet självt och hos de andra familjemedlemmarna. I den nya och reviderade boken Diabetes hos barn och ungdomar - frågor och svar har författarna och barnläkarna Gisela Dahlquist, Jonny Ludvigsson och Sture Sjöblad samlat de vanligaste frågorna de får från barn och ungdomar och deras föräldrar och syskon i samband med att någon fått diabetes. De ger utförliga svar och en del råd som Kan förenkla olika vardagssituationer.

I boken får läsaren veta allt man behöver om insulinbehandling, om blodsockerkontroll, om diabetes i samband med växande och puberteten, om hur man hanterar sin sjukdom till vardags. Man lär sig för att bli sin egen expert och för att må bra. Boken är skriven för barn och ungdomar och deras föräldrar och syskon.

Författarna har alla mångårig erfarenhet av arbete med barn med diabetes; Gisela Dahlquist är barnläkare vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå, Johnny Ludvigsson är barnläkare vid Universitetssjukhuset i Linköping och Sture Sjöblad är barnläkare vid Lunds Universitetssjukhus.

Titel: Diabetes hos barn och ungdomar - frågor och svar
Författare: Gisela Dahlquist, Johnny Ludvigsson och Sture Sjöblad
SBN 978-91-7205-577-3
Utgivningsår 2008
96 sid
Pris: 155:- exkl. moms

Vill du beställa ett recensionsexemplar?
Kontakta Marie Boström, förlagsassistent, 08-462 26 68, marie.bostrom@gothiaforlag.se

Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 08-462 26 61

Fakta om Gothia Förlag
Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media Koncernen.