Medkänslans pris – ny bok slår fast att hjälpande yrken är riskyrken

Att dagligen möta våld, smärta, ångest eller lidande sliter på alla som i sitt professionella liv hjälper andra. Utsattheten är stor, sjukfrånvaron hög och många får det sämre i privatlivet.
– Vårdare blir påverkade av att vårda och vårdyrket är ett riskyrke, säger psykolog Per Isdal som skrivit nya boken Medkänslans pris – om sekundärtraumatisering, compassion fatigue och utbrändhet hos yrkesverksamma.

I Medkänslans pris skriver Per Isdal personligt om hur han själv förändrades av yrket han älskar. Han resonerar kring vad arbetet gör med oss, vad vi kan göra åt det samt presenterar konkreta strategier för att förebygga och bearbeta de belastningar som det innebär. Han redogör också för forskning kring sekundärtraumatisering, compassion fatigue och utbrändhet samt för hur dessa begrepp kan öka förståelsen för symtom och förändringar hos den som vårdar andra.

Per Isdal menar att det länge varit tabu att tala om hjälpande yrken som riskyrken, men att hans bok spränger den vallen och att många känner igen sig. Han föreläser i ämnet för tusentals personer varje år. I början bara för sin egen yrkesgrupp, men idag lika ofta för till exempel poliser, advokater, lärare, socialsekreterare, sjuksköterskor, frivilligarbetare och arbetsförmedlare.

Medkänslans pris ges i höst ut i Norge, Sverige och Danmark.

Om författaren
Per Isdal är psykolog, psykoterapeut och föreläsare. År 1987 var han med och startade Alternativ till Vold i Norge, Europas första behandlingscentrum för med män med våldsproblematik, och sitter sedan dess i ledningen. Han har skrivit Meningen med våld, som blivit en grundbok om våld. År 2011 fick han Stora psykologpriset av Norsk Psykologförening.

På Bokmässan i Göteborg 2017 intervjuas han av Jonas Mattsson, chefredaktör för Modern Psykologi, på Psykologiscenen lördag 30 september klockan 16.00.

Om boken
Titel: Medkänslans pris – om sekundärtraumatisering, compassion fatigue och utbrändhet hos yrkesverksamma
Författare: Per Isdal
ISBN: 978-91-7741-051-5
Utgivning: 20 november 2017
Omfång: 280 sidor
Ca-pris: 390 kr exklusive moms
Originalets titel: Smittet av vold – om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelpeyrkene (Vigmostad og Bjørke AS, 2017).
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiafortbildning.se

pia.leufstedt@gothiafortbildning.se

Ulrika Beck-Friis, förläggare och affärsområdeschef
ulrika.beck-friis@gothiafortbildning.se

Fakta om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta. Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.

Vårdare blir påverkade av att vårda och vårdyrket är ett riskyrke.
Psykolog Per Isdal som skrivit nya boken Medkänslans pris – om sekundärtraumatisering, compassion fatigue och utbrändhet hos yrkesverksamma.