Wisby Weisse - "Det Ultimata Svenska Surströmmingsölet"

Report this content

Vilket öl är det ultimata valet till surströmmingen? Svaret är Wisby Weisse från Gotlands Bryggeri. I konkurrens med 50 andra ölsorter vann Wisby Weisse 1:a platsen i årets tävling anordnad av Surströmmingsakademien. Den sprudlande karaktären med sin friska fruktighet gifter sig fantastiskt väl med den berömda aältan hos surströmmingen, så väl att Wisby Weisse även förärades titeln "Det Ultimata Svenska Surströmmingsölet".

- Det är en ära för mig som har rötter i Norrlands samt är en stor surströmmingsentusiast, att ta hem den prestigefyllda titeln, säger Johan Spendrup, bryggmästare på Gotlands Bryggeri. Diplomet överlämnades av Boo Dahlin, testgeneral i Surströmmingsakademien, tillsammans med Jamie Oliver, som för tillfället spelar in avsnitt för BBC om bland annat svensk matkultur. Wisby Weisse vann i september 2008 guldmedalj på Stockholm Beerfestival i kategorin "Bästa Veteöl". Ölet bryggs enligt bayersk tradition med minst 60 % vetemalt och genomgår två jäsningar, mot normalt en. Wisby Weisse finns på Systembolaget med artikelnr.1564.

Taggar: