Första gästföreläsaren klar för Gotlands Tryffelakademi 2012

Nybildade Gotlands Tryffelakademi firade sin allra första högtidsdag med pompa och ståt i november. Nu är datumet för årets festlighet och seminarium fastställt.  17 november är det dags för en ny dag fylld av kunskap, stolthet och njutning i tryffelns tecken. Dessutom är första gästföreläsaren klar.

Gotlands Tryffelakademis allra första högtidsdag blev en veritabel succé. Kunskap, stolthet och njutning stod i fokus när Gotlands Tryffelakademi i november firade sin allra första högtidsdag och tryffelvänner från Sverige, Finland, Frankrike och USA möttes i Visby för vad som ska bli en årlig tradition. Tre diplom delades också ut till årets hederstryfflar. Ordföranden i Gotlands tryffelförening Ulla Berglund, tryffelforskaren Dr Christina Wedén och tryffelälskaren Carl Jan Granqvist var de stolta mottagarna av diplomen.

Planerna för årets högtidsdag är redan i full gång och ambitionsnivån är förstås hög. Nu är också första föreläsaren bekräftad: matkonstnären Norbert Lang. Norbert Lang drev i många år stjärnkrogen Paul & Norbert på Strandvägen i Stockholm och har en speciell passion för tryffel och sparris, två gotländska specialiteter.

- Det känns väldigt roligt att kunna hälsa en så inspirerande matkreatör och kunskapsspridare välkommen till Gotlands Tryffelakademi 17 november 2012, säger Susanne Welin-Berger på Gotlands Tryffelakademi.

Taggar:

Om oss

Bakom Gotlands Tryffelakademi står Gotlands tryffelförening. Sällskapet har till uppgift att främja intresset för gotländsk tryffel. Det sker genom ett integrerat synsätt på den gotländska tryffeln, från odlare till slutanvändare, med högklassiska produkter och upplevelser. Alla med intresse för tryffel kan vinna inträde i akademin, antingen som professionell - producent eller krögare, eller som stödjande medlem - entusiast. Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård är ordförande i Gotlands Tryffelakademi, som firar högtidsdag i Visby i november varje år.