­­GrainSense ger mer makt till jordbrukaren

Report this content

GrainSense är världens första handburna mätinstrument för att mäta kvaliteten på spannmål och syftar till att underlätta livet för jordbrukare. Med GrainSense blir det enklare att avgöra om man ska lagra eller sälja, samt vilket pris man ska sätta på sitt spannmål. Produkten presenterades förra året och sedan dess har efterfrågan från lantbrukare i Norden och Baltikum varit stor. Ett av Skånes största jordbruksföretag – Ruuthsbo – har under de senaste månaderna använt och utvärderat GrainSense, och hittills är man nöjd med den nya investeringen.

”Jag tycker om teknik och kvalitet. Därför vaknade jag till när jag läste om GrainSense och tänkte att här har vi någonting. Jag klippte till direkt i montern på Borgeby Fältdagar”, berättar Gustav Hagemann, ägare av Ruuthsbo gods.

På Ruuthsbo odlas vete, maltkorn, havre, raps, gräsfrö och sockerbetor. En hel del av detta sälj som kvalitetsprodukter i form av vodkavete, whiskymalt och havre till glutenfri müsli. Varje gång ett lass tippas så tar man ett prov och sedan kan man slå ett medelvärde för hela partiet.

”Den som har den bästa produkten får sälja, och fram tills nu så har vi stått med Svarte Petter medan spannmålshandeln haft makten. Nu kan vi ta ett prov på varje lass som kommer in till anläggningen, lyfta luren och tala om för spannmålsfirmorna vad vi har att erbjuda dem. Vi har förflyttat makten från köpare till producent”, fortsätter Hagemann.

Liksom andra användare har Hagemann testat vad GrainSense går för genom att jämföra med stationära analysinstrument.

”Vi blev väldigt förvånade över att det stämde så bra”, säger han, och menar att det är en professionell maskin till ett relativt överkomligt pris.

I framtiden hoppas han på att instrumentet ska kunna mäta fler variabler och på så sätt ge producenterna ännu större insikt i vad man erbjuder till handeln. Hagemann föreslår även en del tekniska förbättringar såsom stationär laddning och att instrumentet ska kunna spara mätningarna oberoende av en telefon.

”GrainSense ger jordbrukarna möjligheten att själva veta vad de sysslar med. För att kunna stå för sin produkt krävs ett tillförlitligt mätinstrument, och det har vi i GrainSense”, avslutar Hagemann.

Faktaruta Ruuthsbo Gods

Gården bedriver odling av vete, maltkorn, havre, raps, gräsfrö och sockerbetor. Totalareal är omkring 900 ha varav 800 ha åker. På gården arbetar 7 personer.

GrainSense – we help farmers through science

GrainSense har utvecklat världens första handhållna enhet för mätning av spannmålskvalitet. För första gången kommer jordbrukare, utsädesproducenter och växtuppfödare att omedelbart och snabbt kunna mäta nyckelparametrarna för sina grödor på fältet och fatta beslut som kan öka lönsamheten. Vi tillför livsmedelsförsörjningskedjan en viktig förbättring. Vår handhållna enhet mäter protein-, fukt-, olje- och kolhydratinnehållet i spannmålsprodukter och andra grödor. Tjänsten utnyttjar GPS-positionering och erbjuder molnbaserade massdatatjänster.

www.grainsense.com/contact

För mer info om GrainSense: VD Edvard Krogius, edvard.krogius@grainsense.com eller +358 50 322 9392

Presskontakt: Cirkelnio, Eric Uggla, +46 (0) 415 15 25 eller eric.uggla@cirkelnio.se

Taggar: