Designade insektsholkar för biologisk mångfald

(2012-01-25) Nu lanserar Granngården tre designade insektsholkar för insekter, fjärilar och bin för trädgårds- och balkongbruk. Holkarna är utformade för att förbättra möjligheterna till överlevnad för fjärilar, bi, nyckelpigor och andra insekter som bekämpar skadegörarna. Insekterna är dessutom viktiga i pollineringsprocessen.

– Djur och natur ligger Granngården varmt om hjärtat. De senaste decennierna har antalet dagsfjärilar minskat kraftigt. Vilda bi får det allt svårare klara sig i vår natur. Insekterna och deras överlevnad är viktig för den biologiska mångfalden. Vi har därför utformat holkar försedda med små hålrum för olika typer av insekter, bland annat hål för bina, fönstergaller för nyckelpigor och springor för fjärilar. Holkarna är lätta att hänga upp och på vintern tas de in för förvaring i rumstemperatur. Då höjs överlevnadsgraden för insekterna! säger Katarina Gabrielson, inköpschef Granngården.

Genom att hänga upp holkarna i närheten av blommande växter och träd blir det lättare för fjärilar och insekter att hitta in i dem. Är det möjligt så placera gärna holken vänd mot söder för morgonsol.
Holkarna är tillverkade av trä. Finns till försäljning i Granngårdens butiker från april. Priser: stor insektsholk 299 kr, medium insektsholk 199 kr, fjärilsholk 149 kr och vilda bin holk 149 kr.

Granngården är en rikstäckande butikskedja med ca 107 egna butiker i Sverige. Våra kunder kan även handla dygnet runt på granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 800 anställda som omsätter ca 2 miljarder kr. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård.
Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser.

Snabbfakta

Granngården lanserar tre designade insektsholkar för insekter, fjärilar och bin för trädgårds- och balkongbruk. Holkarna är utformade för att förbättra möjligheterna till överlevnad för fjärilar, bi, nyckelpigor och andra insekter som bekämpar skadegörarna. Insekterna är dessutom viktiga i pollineringsprocessen.

Katarina Gabrielson, inköpschef Granngården