Aifloo utnämns till ”Årets innovatör” 2017

Den 22 november fick innovationsföretaget Aifloo ta emot priset ”Årets innovatör” vid ett event i Stockholm. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram innovation och nytänkande inom den privata vård- och omsorgssektorn och delas ut av revisions- och konsultföretaget Grant Thornton.

Aifloo är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar e-hälsosystem baserad på unik artificiell intelligens och egenutvecklad hårdvara. Företaget effektiviserar äldrevård och hemtjänst genom att vårdgivare ges möjligheten att på distans kunna övervaka och ge tillsyn till vårdtagaren. Detta leder till en mindre belastad och mer kvalitativ omvårdnad samtidigt som det resulterar i kostnadsbesparingar.

Motiveringen till valet av Aifloo:
”Aifloo möjliggör en kontinuerlig tillsyn av vårdtagare tack vare innovativ sensorteknik. Det AI-baserade e-hälsosystemet är ett verktyg för att effektivt säkerställa en kvalitativ äldrevård och hemtjänst - som sker med omtanke om den personliga integriteten.”

- Sverige har varit en ledande IT-hub länge, bara Silicon Valley har fler unicorns per capita än Stockholm i världen. Det är tydligt nu att Sverige även tar täten inom e-hälsa och vi ser ett stort internationellt intresse över vad som sker här i Sverige och alla de nya företag som utvecklar nya tjänster baserat på innovativa tekniker, säger Anders Widgren, medgrundare Aifloo.

Utmärkelsen
Utmärkelsen ”Årets innovatör” instiftades 2016 av Grant Thorntons branschgrupp för vård och omsorg. Genom utmärkelsen vill man uppmärksamma innovationer, nytänkande och entreprenörskap i vård- och omsorgssektorn. Priset går till ett företag eller en organisation som under året bedöms ha skapat en verksamhet, tjänst eller lösning som gett upphov till nytänkande och innovationskraft genom att utmana ett traditionellt arbetssätt.

- Med den här utmärkelsen vill vi uppmärksamma nya idéer i vård- och omsorgssektorn. Vårdsektorn står inför stora utmaningar och behovet av innovation är stort, inte minst för att kunna öka kvalitén, säger Kristina Sjödin, partner på Grant Thornton och en av experterna i branschgruppen för vård och omsorg.

Så utsågs vinnaren
Under perioden 27 augusti till och med 31 oktober kunde vem som helst nominera privata vård- och omsorgsföretag inklusive ideella aktörer som verkar i sektorn till priset. Av de nominerade valde Grant Thornton ut ett antal kandidater för intervju och därefter utvärderades fyra kandidater som finalister. Förutom vinnande Aifloo var det 1928 Diagnostics, Praktikertjänst N.Ä.R.A. och Visiba Care.

Utöver äran får pristagaren skålen ”Oändlighet” som är skapad av glaskonstnären Erika Lagerbielke och tillverkad av återvunnet bilglas.

Kristina Sjödin, partner på Grant Thornton, expert i branschgruppen för vård och omsorg
kristina.sjodin@se.gt.com

Grant Thornton
Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag som stödjer dynamiska ägarledda företag att växa och utvecklas. Bolaget med ca 1200 medarbetare och 24 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.